Vartettu omenapuun taimi

Voiko luomuomenatarhassa hyödyntää jalo-oksia tavanomaisesta omenapuusta?

Meillä suunnitellaan luomuomenatarhan perustamista. Olemme tutkineet Ruokaviraston luomulisäysaineistorekisteriä ja todenneet, että kaikkia haluamiamme omenalajikkeita ei saa hankittua valmiina luomutaimina. Voimmeko tehdä niitä varttamalla tavanomaisen perusrungon ja jalo-oksan tavanomaisesta omenapuusta? Entä jatkossa, jos osa luomuomenatarhan puista kuolee talven aikana ja halutaan nopeasti paikata aukko, saako siihen istuttaa tavanomaisen taimen?

Ruokaviraston verkkosivuilta löytyvä luettelo Yleinen lupa käyttää tavanomaista lisäysaineistoa antaa luvan käyttää tavanomaista omenapuun perusrunkoa. Tavanomaisen jalo-oksan hankintaa varten pitää hakea lupa oman ELY-keskuksen luomuvalvonnalta. Vartetaimen kasvualustan pitää täyttää luomuvaatimukset koko taimikasvatuksen keston ajan ennen kuin se istutetaan kasvupaikalleen luomuomenatarhaan.

Paikkaustaimen pitää olla luomutaimi: edellä kuvatulla tavalla itse kasvatettu tai ostettu. Tavanomaisia omenapuun taimia ei voi istuttaa ilman, että koko viljelys menettää luomustatuksensa. Se tarkoittaa, että monivuotisten kasvien 36 kuukauden siirtymävaihe on aloitettava alusta. Siirtymävaihe alkaa viimeisen tavanomaisen taimen istutuspäivää seuraavasta päivästä alkaen. Jos puita kuolee vasta istutetusta omenatarhasta paljon, siirtymävaiheen alkuun palaaminen voi olla käytännöllistä.

Brita Suokas
Luomuasiantuntija