Hae Leppäkerttu-merkkiä tuotteillenne!

Leppäkerttu-merkki on Luomuliiton omistama ja hallinnoima tarkastusmerkki. Merkki kertoo, että luomutuote on valmistettu Suomessa ja sen maatalousperäiset raaka-aineet on tuotettu Suomessa tai kerätty Suomen luonnosta.

Leppäkerttu-merkin käyttöoikeuden myöntää Luomuliiton hallitus. Hakijan on oltava Luomuliiton, tai sen jäsenyhdistyksen, jäsen. Kun käyttöoikeussopimus on tehty, merkkiä on mahdollista käyttää tuotteiden pakkausmerkinnöissä ja myös markkinointiviestinnässä kuten esitteissä ja nettisivuilla.

Leppäkerttu-merkin käyttöoikeutta voi hakea tuotteille, joilla on voimassa oleva luomusertifikaatti. Tuotannossa tulee lisäksi noudattaa Luomuliiton määrittelemiä tuotantoehtoja, joilla täydennetään EU:n luomuasetuksien tuotantosääntöjä. Tuotantoehdoissa on myös suosituksia. Niillä halutaan kiinnittää huomio viljelymenetelmiin, joilla luomutuotannon tavoitteet saavutetaan yhä paremmin

Leppäkerttu

Perusmallia voi käyttää kaikissa kasvituotannon ja eläintuotannon alkutuotteissa sekä jatkojalosteissa.

Leppäkerttu maakunta

Tuotantomaakunnan ilmaisevan merkin saa käyttöön tuotteille, joiden raaka- aineet ovat peräisin yhden maakunnan alueella.

Leppäkerttu VILLI

Leppäkerttu Villi -merkki kertoo keruutuotteista, jotka on kerätty metsistä, soilta ja joutomailta. Merkkiä voi käyttää myös jatkojalosteissa sillä edellytyksellä, että ainesosista vähintään 75 prosenttia on peräisin viljelmien ulkopuolisilta alueilta.