ecolabel_2

Ovatko EU Ecolabel -merkityt pesuaineet luomupesuaineita?

Ostin kotiin tiski- ja muita pesuaineita. Huomasin, että joissain niistä oli merkki, jossa luki EU Ecolabel. Ovatko nämä pesuaineet kenties luomupesuaineita?

EU Ecolabel on EU:n virallinen ympäristömerkki, joka on ollut käytössä jo vuodesta 1992. Merkki on käytössä kaikissa EU-maissa, ja se on myönnetty yli 2000 yritykselle. Tällä merkillä varustettuja tuotteita on markkinoilla yli 83 000 sekä koti- että ammattikäyttöön tarkoitetuissa pesu- ja puhdistusaineissa kuin myös kosmetiikassa ja lemmikkieläimille tarkoitetuissa valmisteissa.

Sana ’eco’ viittaa tuotteen ympäristöystävällisyyteen ja luonnollisuuteen, ei luomuun. EU:n ympäristömerkin vaatimuksina on muun muassa tuotteen biologinen hajoavuus sekä rajoituksia ja kieltoja tietyille vesistöjä kuormittaville raaka-aineille. Ympäristömerkitty tuote on vastuullinen ja hyvä valinta, joka edistää kestävää kulutusta vähentämällä tuotannon ja kulutuksen kielteisiä vaikutuksia ympäristöön, terveyteen, ilmastoon ja luonnonvaroihin.

Uuden luomuasetuksen myötä myös luomutuotanto on saamassa erilliset luomutuotantoon hyväksytyt pesu- ja desinfiointiaineet. Hyväksyttyjen aineiden ja menetelmien periaatteet tulevat noudattamaan samoja linjauksia kuin EU:n ympäristömerkin vaatimukset. Komissio kuitenkin tiedostaa, että sellaisenaan nykyiset ympäristömerkit eivät riitä kattamaan kaikkia luomutuotannon perusvaatimuksia, mutta olemassa olevat merkintäjärjestelmät voisivat toimia pohjana.

Komissio on kutsunut koolle teknisen asiantuntijaryhmän, jonka tehtävänä on valmistella listaa luomutuotantoon hyväksyttävistä pesu- ja desinfiointiaineista huomioiden tuotantoketjun eri vaiheet sekä hygieniavaatimukset. Tekninen ryhmä, EGTOP, kokoontuu seuraavan kerran kesän jälkeen. Uutta luomussa hyväksyttyjen aineiden listaa aletaan soveltamaan 1.1.2024 lähtien. Luomuliiton asiantuntijat seuraavat asian valmistelua ja pitävät Luomulehden lukijoita ajan tasalla.

Jaana Elo
Luomukeruu ja -elintarvikeasiantuntija