Luomuliitto-logo-pieni-2

Miten leivinpaperit kuuluu hävittää, tai voiko niitä jotenkin kierrättää? Onko turvallista käyttää samaa leivinpaperia useamman kerran?

Leivinpaperit ovat yksi kotikeittiöiden käytetyimpiä tuotteita, joita on markkinoilla runsaasti erilaisia. Niiden oikea hävittämistapa riippuu valmistukseen käytettävistä aineisosista ja raaka-aineista. Leivinpaperipakkauksen päällä olevat merkit kertovat niiden soveltuvuudesta eri käyttötarkoituksiin sekä kierrättämismahdollisuuksista tai hävittämisestä. Biohajoavaksi merkatut leivinpaperit voi hävittää biojätteen mukana. Tällöin pakkauksessa on sataprosenttisesti biohajoava -maininta ja leivinpaperin voi käytön jälkeen laittaa biojätteen joukkoon tai omaan kompostiin.

Leivinpaperi ei ole kertakäyttötuote, ja sen voi turvallisesti käyttää uudelleen, jos se ei ole likaantunut ruoanvalmistuksessa.

Uudelleen käytettävä leivinpaperi ei ole herkkä syttymään tuleen, kunhan siihen ei ole jäänyt edellisestä käytöstä rasvaa tai ruoantähteitä. Vaaratilanteita saattaa syntyä, jos leivinpaperi on liian iso uunipeltiin nähden ja pursuaa yli. Tällöin leivinpaperin reunat voivat ottaa kiinni kuuman uuniin seiniin ja kuuma seinä saattaa sytyttää paperin liekkeihin. Leivinpaperia valittaessa on hyvä myös huomioida eri papereiden lämmönkesto, ettei käytä leivinpaperia liian kuumassa lämpötilassa; sama juttu käytettäessä paistopusseja.

Leivinpaperipakkauksissa esiintyy useita erilaisia merkkejä:

100 % biohajoava -merkki kertoo, että tuote pilkkoutuu luonnossa pienemmiksi yhdisteiksi. Tuote voidaan kompostoida tai laittaa biojätteen joukkoon

Malja-haarukkasymboli kertoo tuotteen soveltuvan suoraan tai välillisesti kosketuksiin elintarvikkeiden kanssa.

Mikromerkki kertoo tuotteen mikronkestävyydestä.

Uunisymboli kertoo tuotteen uuninkestävyydestä.

Lämpötilamittari 250 astetta -merkki lupaa tuotteen kestävän normaalissa käytössä enintään 250 asteen lämpötilan.

Kierrätyskolmio, eli kolmen nuolen niin sanottu Möbiuksen rengas kertoo tuotteen kierrätettävyydestä. Merkki löytyy usein myös leivinpaperien kartonkipakkauksista.

Joutsenmerkki – pohjoismainen ympäristömerkki kertoo tuotteen ympäristökuormituksen olevan pienempi kuin muilla vastaavilla tuotteilla.

Jaana Elo
Luomukeruu ja -elintarvikeasiantuntija