Luomuliitto-logo-pieni-2

Luomulajikkeita on esimerkiksi kaurassa runsaasti tarjolla. Miten valita itselleen parhaimman niistä?

Tammikuussa 2022 näyttää Ruokaviraston luomulisäysaineistorekisteristä löytyvän luomuna 15 eri kauralajiketta.

Onneksi meillä on jonkin verran koetoimintaa eri lajikkeiden soveltumisesta luomutuotantoon niin Mustialassa, Ruukissa, Loviisassa kuin Inkoossakin. Näiden kokeiden tuloksia löytyy Luomulehdistä, mutta myös hankkeiden verkkosivuilta on mahdollista löytää tietoja sekä kokemuksia eri lajikkeista.

Pääsääntönä pidän valinnoissa tasaista kasvua ja sadontuottoa myös äärimmäisten sääilmiöiden vuosina. Lisäksi korren pituus sekä lehtevyys tuovat peittävyyttä rikkakasveja vastaan. Monesti kun korsi on pitkä, on myös juuristo laajempi, ja tällöin ravinteidenotto- ja -käyttökyky ovat paremmat.

Myös lajikkeen loppukäyttö kannattaa miettiä, eli elintarvikeominaisuudet voivat olla hiukan erilaiset kuin rehuksi tarkoitetulla lajikkeella, ja toisaalta voihan tavoitteena olla pitää yllä vaikkapa maatiaislajiketta.

Lajikevalintaa tehdessä kannattaa tutustua materiaaliin laajasti sekä verkostoitua muiden viljelijöiden kanssa. Myös luomuasiantuntijoilla on vuosien näkemys lajikkeista ja niiden soveltuvuudesta luomuun. Lisäksi kannattaa miettiä omien peltojen mahdollisuudet sekä riskit esimerkiksi aikaisen ja myöhäisen lajikkeen välillä.

Ehkäpä silloin, kun pinta-alaa on runsaasti käytössä, voisi olla järkevää jakaa lohkot kahdelle tai kolmelle eri lajikkeelle, jolloin voi saada työhuippuja tasattua niin keväällä kuin syksylläkin. Samalla riskit jakautuvat laajemmalle ja onnistumismahdollisuudet voivat parantua oleellisesti.

Erkki Vihonen
kasvintuotannon asiantuntija