Mantere hunajakukka niitty

Miten monimuotoisuuspelto – niitty soveltuu luomuviljelyyn? Lasketaanko kasvusto lataavaksi kasvustoksi?

Monimuotoisuuspeltoja on mahdollisia hyödyntää luomussa. Yleisempiä luomussa ovat niin riista- kuin maisemapellot.

Niitty on siinä mielessä haastava luomussa, koska se ei saa sisältää nurmipalkokasveja, jotka lataavat maata. Sen tähden niitty ei sovellu lataavaksi kasvustoksi.

Kannattaa miettiä niitylle sellainen lohko, joka on rikkakasveista vapaa ja jonka maa on jo köyhtynyt ravinteista eikä sovellu kovinkaan hyvin aktiiviviljelyyn. Kyseinen lohko kannattaa luomusuunnitelmassa huomioida niin sanotusti viljelykierron ulkopuoliseksi lohkoksi, jolloin niittykasvustoa voi olla useampi vuosi putkeen. Niitty on toki uusittava joka toinen vuosi.

Siemenseos kannattaa valita mahdollisimman monipuoliseksi, ja kasvuston tulee olla riittävän peittävä. Nurmirölli, lampaannata ja jäykkänata riittävänä seoksena tuovat peittävyyttä, kun muista niittykasveista siihen ei juurikaan ole.

Niittykasvustoon tulee kylvää myös kukkivia kasveja. Näin niitystä saa vihersuojan monille pölyttäjille ja muille hyönteisille. Lisäksi hyvin perustettu niitty on myös maisemallisesti kaunista katsottavaa.

Erkki Vihonen
Kasvintuotannon asiantuntija