CAP-kuvitukset-nettiin

Luomuliitto kannustaa ottamaan kantaa CAP-suunnitelmaan

Luomuliitto on julkaissut kantansa maa- ja metsätalousministeriön luonnokseen Suomen CAP-suunnitelmaksi luomukorvauksen ja sen ehtojen osalta. Samalla Luomuliitto kannustaa kaikkia luomualan toimijoita jättämään lausunnon CAP-suunnitelmasta.

Maa- ja metsätalousministeriö julkaisi kesäkuussa luonnoksen Suomen CAP-suunnitelmaksi. Luonnos sisältää heikennyksiä luomutuotannon ehtoihin sekä merkittäviä tukileikkauksia luomukotieläintaloudelle. Luonnokseen voi kuka tahansa jättää lausunnon lausuntopalvelussa 10.9.2021 asti.

Luomuliitto on julkaissut kantansa koskien seuraavia luomukorvausehdoissa esitettyjä epäkohtia:

• Koko tila luomussa -ehto
  • Luomukotieläinkorvauksen leikkaukset – Edunvalvonta puree! Uusi ehdotus on oikean suuntainen.
  • Määrärahojen riittävyys

Lisäksi Luomuliitto kannustaa kaikkia luomualan toimijoita jättämään oman lausuntonsa esitykseen 10.9.2021 mennessä. Mitä useammalta taholta viesti kuuluu, sitä varmemmin se menee perille.

Samalla Luomuliitto jatkaa aktiivista vaikuttamista CAP-valmisteluprosessiin.

Voit olla edunvalvontaan liittyvissä kysymyksissä yhteydessä toiminnanjohtaja Susann Rännäriin:

susann.rannari@luomuliitto.fi

Linkit:

Luomuliiton kannat keskeisimpiin luomutuotantoa koskeviin epäkohtiin CAP-suunnitelmassa

Luonnos Suomen CAP-suunnitelmaksi

Luonnonmukaisen tuotannon korvaukset