Kangas-Markus-Eerola-Minna-Sakki-Vuoden-Luomuyritys-2021

Vuoden Luomuyritys -palkinto Knehtilän tilalle Hyvinkäälle

Luomuliitto ry on myöntänyt Vuoden Luomuyritys -palkinnon hyvinkääläiselle Knehtilän luomutilalle. Palkinnolla liitto haluaa nostaa tilan esiin hienona esimerkkinä toimijoiden välisestä yhteistyöstä, kokonaisvaltaisesta ajattelusta ja tilan toimintojen kehittämisestä laajalla rintamalla. Palkinto luovutettiin Luomupäivät-tapahtumassa Seinäjoella 11.11.

Knehtilän tilalla viljellään monipuolisesti luomuviljaa ja -öljykasveja. Pihapiirin navetta on kunnostettu juhla- ja kokoustilaksi. Knehtilä on kansainvälisesti kuulu Palopuron agroekologisesta symbioosista eli luomuyrittäjien yhteisöstä, jonka puitteissa ravinteet ja energia kiertävät paikallisesti. Tuloksena saadaan viljatuotteita, vihanneksia, kananmunia, biokaasua sekä biokaasun tuotannossa syntyvää mädätettä, joka on erinomaista lannoitetta.

Palopuron symbioosi on mukana Helsingin yliopiston sekä hollantilaisen Wageningenin yliopiston tutkimushankkeissa. Lisäksi tilan isäntä, Markus Eerola vaikuttaa maatalouden edunvalvonnassa. Perheen vanhemmat pojat vetävät tilan yhteydessä toimivaa Knehtilän Pieni puro -yritystä, joka jalostaa tilan viljaa tuotteiksi valtakunnalliseen valikoimaan. Mikään näistä ei onnistuisi ilman laajoja yhteistyöverkostoja.

Tilan eri toiminnot myös täydentävät toisiaan.
– Monet ryhmät tulevat tänne, koska he haluavat tutustua maatalouteen ja tapaamme tehdä asioita, kertoo Minna Sakki-Eerola, joka vastaa tilan tapahtuma- ja myymälätoiminnasta.

Monipuolinen luomutuotanto tasoittaa riskejä muuttuvassa ilmastossa

Ilmastonmuutos tuo haasteita myös luomuviljelyyn säiden muuttuessa ennakoimattomiksi. Knehtilän tilalla on laajennettu viljelykasvivalikoimaa riskin hajaannuttamiseksi.

– Tuotantoon täytyy saada lisää joustavuutta, jotta tila selviää muuttuvista olosuhteista. Luomun viljelytapaa puoltaa se, että siinä on panostettava maan kasvukuntoon, Eerola sanoo.

Lisäksi gluteenittomilla hampulla ja puhtaalla kauralla on hyvät vientimahdollisuudet.

Luomuliiton puheenjohtaja Janne Rauhansuu kiittelee yrittäjiä kehittävästä otteesta ja laajojen yhteistyöverkostojen rakentamisesta.

– Yksinään ei kenenkään tila ole riittävän suuri vastaamaan isoihin ongelmiin, mutta paikallisella yhteistyöllä, kuten Knehtilän tilalla, vaikuttavuus on huomattavasti suurempi, hän perustelee voittajavalintaa.

Luomuliitto myöntää vuosittain Vuoden Luomuyritys -palkinnon innovatiiviselle, ekologiselle tai muuten innostavaa esimerkkiä näyttäneelle luomuyritykselle. Voittajan valitsee Luomuliiton hallitus ehdotettujen yritysten joukosta.

Kuva: Sinimaaria Kangas