öljypullo lehtiä taustalla

Vuoden Luomutuotteissa korostuvat käsityöläisyys ja käytettävyys

Luomuliitto on myöntänyt Vuoden Luomutuote -palkinnon Lemmon Luomun Mamman Pizzaöljylle kuluttajasarjassa sekä Valion A+ luomuluonnonjogurtille ammattikeittiösarjassa. Kunniamaininnan saivat Birkkalan tilan luomuspelttimallas ja Ketokamun KUKKIS Itämainen kasvissosekeitto.

Vuoden Luomutuote -kilpailussa arvioitiin tuote-ehdokkaiden kokonaisuutta: kaupallista potentiaalia, pakkausta, käytettävyyttä sekä tietenkin makua.

Luomuliiton toiminnanjohtaja Susann Rännäri kertoo, että tämän vuoden voittajatuotteet nousivat kärkeen hyvän makunsa ja käytettävyytensä ansiosta. Ne ovat pitkälle jalostettuja elintarvikkeita ja vastaavat selkeästi tunnistettuun tarpeeseen.

Lemmon Luomun Mamman Pizzaöljy on valmistettu uuttamalla luomuyrttejä luomurypsiöljyyn. Yrittäjä Ville Pulkkinen on kehittänyt uuttamismenetelmän itse ja tehnyt sitä varten satoja testejä. Lopputulos sopii suolaiseen leivontaan, marinadeihin, salaatinkastikkeeksi sekä maustamaan valmiin ruoan, kuten einekset. Tuote valloitti kilpailun tuomariston miellyttävällä maulla ja tuoksulla sekä innovatiivisuudella ja trendikkyydellä.

– Lemmon Luomun Mamman Pizzaöljy on VAU-tuote: pienen valmistajan hyvänmakuinen ja laadukas artesaanituote, jossa ei ole tingitty mistään. Sen voitto on samalla kunnianosoitus kaikille pienille toimijoille, Rännäri suitsuttaa.

Logo Vuoden Luomutuote

Ammattikeittiösarjan voittanut Valio A+™ Luomu™ rasvaton luonnonjogurtti on arjen hyvä perustuote ja maustamattomana hyvin luomuhenkinen. Se on pakattu viiden kilon suurtalouspakkaukseen. Kilpailun tuomaristoa tuote ilahdutti raikkaan makunsa ja logistisesti hyvän pakkauksen ansiosta.

– Tuomaristo arvosti korkealle sen, että pakkaus helpottaa luomujogurtin käyttöönottoa ammattikeittiöissä. Käytettävyys on ammattikeittiöpuolella tärkeä kriteeri, Rännäri toteaa.

Kunniamaininnan saaneet Ketokamun kasvissosekeitto ja Birkkalan tilan luomuspelttimallas haluttiin nostaa esille kertomaan, että luomutuotanto on myös elintarviketeollisuutta. Rännäri muistuttaa, että pitkälle jalostettuihin tuotteisiin kaivataan kotimaisia luomuraaka-aineita.

Luomuliitto on järjestänyt Vuoden Luomutuote -kilpailua vuodesta 2009 lähtien. Kilpailun tuomaristossa oli Luomuliiton edustajien lisäksi kaupan ja ammattikeittiöalan asiantuntijoita. Voittajat julkistettiin Luomuelintarvikepäivässä 5.10.