Vasikka juo ternimaitoa tuttipullosta

Voiko luomuvasikalle antaa tavanomaista ternimaitoa?

Uusi hyvinvointikorvaus edellyttää, että pakkasessa pitäisi olla brix-mitattua ternimaitoa tai ternimaitokorviketta. Voiko luomutuottaja ostaa tavanomaista ternimaitoa, kunhan siitä tekee kirjauksen?

Luomuvasikoille pitää ensisijaisesti käyttää oman emän ternimaitoa. Aina tämä ei ole mahdollista, ja pakkaseen kannattaakin varata luomuternimaitoa. Ternimaitoa, toisin kuin maitoa, saa hankkia toiselta tilalta. Luomulaatuisen ternimaidon löytäminen voi kuitenkin olla haastavaa.

Tavanomaisen ternimaidon käyttö on sallittu vain hätätapauksissa. Tavanomaisen maidon käytöstä tulee pitää muistiinpanoja rehukirjanpidossa. Muistiinpanoista pitää selvitä, mitä ja minkä laatuista juomarehua vasikalle on annettu, eläimen korvamerkki ja juoton ajankohta. Jos luomuvasikalle annetaan tavanomaista ternimaitoa, eläin menettää luomukelpoisuutensa ja sen on käytävä läpi 12 kuukauden siirtymävaihe. Siirtymävaihe alkaa sen jälkeen, kun ruokinta täyttää jälleen luomuruokinnan vaatimukset.

Hyvinvointikorvausta varten pakkaseen voi hyvin ostaa tavanomaistakin brix-mitattua ternimaitoa. Brix-mittaus tarkoittaa, että maidosta on mitattu sen sisältämien vasta-aineiden pitoisuus. Hyvinvointikorvausta ajatellen ei ole väliä, onko maito luomua vai tavanomaista. Eläintenhoitosuunnitelmaan on kuitenkin kuvattava se, miten hätätilanteessa menetellään ja että pakkasessa säilytetään tavanomaista ternimaitoa. Lisäksi kuvataan yllä olevien ohjeiden mukaan, mitä tapahtuu, jos pakastemaitovarastoihin joudutaan turvautumaan.

Katarina Rehnström
Kotieläinasiantuntija