Pohjoinen luonto maistuu Vuoden Luomutuotteessa

Luomuliitto on palkinnut Vuoden Luomutuotteena Lapin Marian Villipestot. Palkinto myönnettiin 3.11. valtakunnallisilla Luomupäivillä.

Palkintoraadin mukaan voittajatuotteessa yhdistyvät monen trendin ainekset: arktisuus, luomu, villivihannekset ja kasvisruoka.
– Lapin Maria tuo aivan uudenlaisen tuotteen kategoriaan, jossa aikaisemmin kaikki tuotteet ovat olleet ulkomaisia. Kotimaisissa Villipestoissa yhdistyy upeasti Suomen villiruoka ja luomu, kiittelee Luomuliiton elintarvikeasiantuntija Jaana Elo.

Villipestoista toisessa on käytetty raaka-aineena nokkosta, ja kuusenkerkkää sisältävä Villipesto on täysin vegaaninen.

Tuoteidean isä, Lapin Marian yrittäjä Saska Tuomasjukka kuvailee, kuinka villiyrteistä on puhuttu jo yli kymmenen vuotta samalla kun pestosta on tullut ison kuluttajaryhmän vakio-ostos.

– Pohjoisen Suomen puhtaat metsät antimineen ovat upea juttu. Nyt oli korkea aika jalostaa villiyrtit markkinoille. Pestot tunnetaan, ja villiruokaa kaivataan maailman markkinoilla, vientiin tähtäävä yrittäjä kommentoi.

Suuri osa Lapin Marian käyttämistä raaka-aineista on peräisin Suomen Lapista, ja kaikki tuotteet ovat luomua.

Raati myönsi kilpailussa kunniamaininnan Tammisen ylikypsälle luomusavusaunapalvikinkulle, joka on laadukas, käsintehty tuote ja hieno esimerkki panostuksesta luomutuotekehitykseen, jota erityisesti lihajalosteiden tuoteryhmässä tarvittaisiin lisää.

Kunniamaininnan sai niin ikään Koivistonkulman luomutilan kaurahiutaleet. Raadin mukaan tuote on hyvä esimerkki siitä, miten yksinkertainen voi olla kaunista ja puurokin yllättää maukkaudellaan. Yritys sai kiitosta tuotantoketjun tekemisestä läpinäkyväksi kuluttajille.

Luomuliitto nostaa esille Suomen parhaat luomutuotteet vuosittaisessa kilpailussa. Voittajan valitsi asiantuntijaraati, johon kuuluivat Pauli Talvitie, Luomuliiton puheenjohtaja, Jaana Elo, Luomuliiton elintarvikeasiantuntija, Juha-Pekka Järvinen, kuluttajajäsen sekä Ilkka Alarotu, SOK.