Puolukat kasvavat metsässä

Mitä seuraa, jos luomutuotteita käsitellään kotirauhan piirissä?

Luomutarkastuksella kysytään, tehdäänkö luomutuotteiden käsittelyyn liittyvää toimintaa kotirauhan piirissä. Jos tehdään, niin mitä siitä seuraa? Olemme ajatelleet ilmoittaa tilan metsät luomukeruutuotannon valvontaan. Laitettaisiin puolukoita pakastimeen ja toimitettaisiin puolukkahilloa ja/tai puolukkasurvosta lähellä olevalle luomutuotteita käyttävälle ravintolalle talven aikana. Voiko tuotteet valmistaa kotikeittiössä?

Asuintiloissa tehtävistä luomutuotteiden valmistamiseen liittyvistä toiminnoista kysytään, koska kotirauhan piirissä olevien tuotteiden valmistuksen, pakkaamisen ja etiketöinnin sekä varastoinnin luomutarkastuksen saa tehdä vain ELY-keskuksen tai Ruokaviraston luomuvalvonta-asiantuntija, joka on viranomainen.

Suomen lainsäädännön mukaan valtuutettu luomutarkastaja ei saa katsoa sisään pysyväisluonteisen asumisen piiriin kuuluvan rakennuksen kaappeihin eikä pakastimiin, vaikka tilan väki antaisi luvan tarkastaa niihin varastoitujen luomutuotteiden määrät. Tarkastuslomakkeiden täyttäminen ja luomuvalvonnan vaatiman kirjanpidon tarkastaminen on sallittua sisällä kodissa, ja usein tarkastaja kutsutaankin sisälle pöydän ääreen.

Jos tarkastuksen aikana ilmenee, että esimerkiksi myytävien luomutuotteiden varasto on kotirauhan piirissä olevassa paikassa, tarkastaja kirjaa näkyviin, mikä osa tarkastuksesta jäi sen vuoksi tekemättä. Hän raportoi toimeksiantajalle, ja viranomainen päättää sen jälkeen, onko viranomaisen tarpeen lähteä käymään paikan päällä vai jatkuuko tarkastus loppuun lisäselvitysten avulla.

Tuoreista ja jäädytetyistä puolukoista valmistettujen hillojen ja survosten valmistaminen on mahdollista kotikeittiössä. Luomuvalvontakin onnistuu. Kannattaa olla yhteydessä oman alueen ELY-keskuksen luomuvalvonta-asiantuntijaan ja kuvailla, millaisten tuotteiden valmistusta suunnittelette ja missä valmistus tapahtuisi. ELY-keskus opastaa eteenpäin.

Kotirauhan piirissä olevia paikkoja ovat

-        asuinrakennuksen huoneet, myös kylmä veranta

-        autotalli kiinni asuinrakennuksessa

Kotirauhan piirissä eivät ole