Mikäli haluaa myydä kuorittua luomukauraa lintujen talviruokintaan, pitääkö liittyä luomurehuvalvontaan ja ilmoittautua rehualan toimijan valvontaan?

Luomuviljan viljelijä suunnittelee pakkaavansa kuorittua luomukauraa lintujen talviruokintaa varten. Tuotetta myytäisiin vähittäispakkauksissa suoraan kuluttajille kotoa käsin ja myös myyjäisissä sekä tarjottaisiin myyntiin paikalliseen rauta -ja maatalouskauppaan.

Ruokaviraston rehujaoston ylitarkastaja Tiina O´Toole vastasi kysymykseen.

Mikäli viljelijä itse kuorii kauran, hänen tulee rekisteröityä rehualan toimijaksi. Mikäli viljelijä teettää kuorimisen alihankkijalla, viljelijän tulee varmistaa, että alihankkija on rekisteröitynyt rehualan toimijaksi, ja hänen itsensä pitää rekisteröityä markkinoille saattajaksi, koska hän myy kuorittua kauraa paikalliseen rauta- ja maatalouskauppaan.

Etiketöinnissä riittää, että pakkauksessa kerrotaan seuraavat asiat: luomukaura, rehuaine, eränumero (esimerkiksi valmistuspäivä), nettopaino (kg) ja toimijan yhteystiedot (toimijan nimi/toiminimi ja osoite). Lisäksi voi kirjoittaa rehun käyttötarkoituksen: luonnonvaraisten lintujen talviruokintaan. Tiedot tulee antaa suomeksi ja/tai ruotsiksi.

O’Toole muistuttaa, että luonnoneläinten rehujen valmistukselle ei ole EU:n yhteistä luomustandardia eikä kotimaista luomustandardia. Näin ollen talvilintujen luomurehujen valmistaja ja/tai markkinoija ei voi liittyä luomurehujen valvontaan eikä EU:n luomutunnusta voi pakkauksessa käyttää. Pakkaukseen ei saa myöskään painaa ELY-keskuksen luomuvalvonnan tunnusnumeroa.

Brita Suokas
Luomuasiantuntija