Luomutuottajat ehdolle Pohjoismaiden neuvoston ympäristöpalkinnon saajiksi

Pohjoismaiset luomutuottajat on asetettu ehdolle Pohjoismaiden neuvoston ympäristöpalkinnon saajiksi. Suomalaisia luomutuottajia kilpailussa edustaa Luomuliitto.

Neuvosto julkisti kilpailun ehdokkaat 8.9. Palkinnon teemana on tänä vuonna luonnon monimuotoisuus ja sen merkitys hyvinvoinnin lähteenä ja elämän edellytyksenä.

Luomutuotanto lisää tutkitusti luonnon monimuotoisuutta maatalousympäristöissä. Luomupelloilla on keskimäärin kolmannes enemmän lajeja kuin tavanomaisesti viljellyillä. Luomuviljely hyödyttää erityisesti pölyttäjiä.

– Luomutuottajat saavat näin arvostusta sille arvokkaalle työlle, jota he tekevät päivittäin tuottaessaan ruokaa yhteistyössä luonnon kanssa. He ovat suunnannäyttäjiä murroksessa kohti kestävämpiä tuotantotapoja, Luomuliiton toiminnanjohtaja Susann Rännäri kommentoi ehdokkuutta.

Luomutuottajia palkintoehdokkaina edustavat pohjoismaiset luomualan järjestöt Ekologiska odlarna på Åland, Økologisk Norge, Ekologiska Lantbrukarna i Sverige, Økologisk Landsforening (Tanska) ja Luomuliitto. Palkinnon saaja julkistetaan 27.10.

47 000 euron suuruinen palkinto myönnetään vuosittain pohjoismaiselle yritykselle, organisaatiolle tai henkilölle, joka on esikuvallisesti ottanut luonnon ja ympäristön huomioon toiminnassaan tai joka on muutoin antanut merkittävän panoksen luonto- ja ympäristötyöhön. Vuonna 2019 palkinto myönnettiin ilmastoaktivisti Greta Thunbergille.