Rännäri-olkipaali hero

Luomutuottajien aamuporinat

Kerran kuussa, kuukauden ensimmäisenä torstaina klo 9–10 keräännytään etäaamukahveille jonkin luomuaiheisen teeman ympärille. Asiantuntija-alustuksen jälkeen on aikaa kysymyksille ja keskustelulle aamun teemasta. Vuoden 2024 seuraavien luomuporinoiden ajankohdat ja teemat ovat seuraavat – merkitse päivät jo valmiiksi kalenteriin!

LINKKI Luomutuottajien aamuporinoihin

1.2. Mikä ihmeen luomukeruu? Luomukeruulla tarkoitetaan luonnonvaraisten kasvien, kasvinosien ja sienten keruuta luomutuotantoon hyväksytyiltä luonnon- tai maatalousalueelta eli luomusertifioidulta alueelta. Luomukeruu ei ole esteenä metsän hoidolle vaan tarjoaa mahdollisuuksia saada lisäansiota esimerkiksi marjoilla tai kuusenkerkällä ja avata uusia markkinoita. Tule kuulolle, kun Luomuliiton asiantuntija Jaana Elo kertoo, miten pääset alkuun. Esitysdiat

7.3. Mistä löytää luomutuottajalle tärkeät tiedot ja lomakkeet? Luomuliiton asiantuntija Brita Suokas kertoo, mitkä tuotantosäännöt jokaisen kannattaa lukea. Lisäksi hän vinkkaa hyödyllisistä lomakepohjista ja opastaa, mistä löytää tietoa luomuun soveltuvista lannoitevalmisteista, kasvinsuojeluaineista ja siemenistä. Esitysdiat

4.4. Kerääjäkasvit kasvukunnon ylläpitäjinä. Kerääjäkasveja viljelemällä voidaan sitoa typpeä sekä parantaa maan kasvukuntoa. Aamuporinoissa käsitellään Luomuliiton asiantuntijan Erkki Vihosen johdolla muun muassa lajivalintoja ja perustamiskäytäntöjä. Lisäksi Luomuliiton toiminnanjohtaja Susann Rännäri esittelee LuomuHiili-hanketta (OrganicClimateNET).

2.5. ja 6.6. Kylvötauko

4.7. Farmari-LIVE

Onko mielessä jokin erityinen aihe, josta haluaisit keskustella? Ole yhteydessä ja laita ehdotus tulemaan osoitteeseen neuvonta@luomuliitto.fi, niin nostetaan kissa pöydälle tulevissa aamuporinoissa!