Rännäri-olkipaali hero

Luomutuottajien aamuporinat

Kerran kuussa, kuukauden ensimmäisenä torstaina klo 9–10 keräännytään etäaamukahveille yhden luomuaiheisen teeman ympärille. Asiantuntija-alustuksen jälkeen on aikaa kysymyksille ja keskustelulle aamun teemasta. Vuoden 2024 seuraavien luomuporinoiden ajankohdat ja teemat ovat seuraavat – merkitse päivät jo valmiiksi kalenteriin!

LINKKI Luomutuottajien aamuporinoihin

1.2. Mikä ihmeen luomukeruu? Luomukeruulla tarkoitetaan luonnonvaraisten kasvien, kasvinosien ja sienten keruuta luomutuotantoon hyväksytyiltä luonnon- tai maatalousalueelta eli luomusertifioidulta alueelta. Luomukeruu ei ole esteenä metsän hoidolle vaan tarjoaa mahdollisuuksia saada lisäansiota esimerkiksi marjoilla tai kuusenkerkällä ja avata uusia markkinoita. Tule kuulolle, kun Luomuliiton asiantuntija Jaana Elo kertoo, miten pääset alkuun. Esitysdiat

7.3. Mistä löytää luomutuottajalle tärkeät tiedot ja lomakkeet? Luomuliiton asiantuntija Brita Suokas kertoo, mitkä tuotantosäännöt jokaisen kannattaa lukea. Lisäksi hän vinkkaa hyödyllisistä lomakepohjista ja opastaa, mistä löytää tietoa luomuun soveltuvista lannoitevalmisteista, kasvinsuojeluaineista ja siemenistä.

4.4. Kerääjäkasvit-kasvukunnon ylläpitäjänä. Kerääjäkasvien viljely voi parhaimmillaan tuottaa lisäarvoa maankasvukuntoon ja typensidontaa. Aamuporinassa käydään Luomuliiton asiantuntijan Erkki Vihosen johdolla kerääjäkasvien perusteita lävitse laji valinnoista ja perustamiskäytännöistä. Luomuliiton toiminnanjohtaja Susann Rännäri esittelee LuomuHiili (OrganicClimateNET) hanketta.

2.5. Kylvötauko

Onko mielessä jokin erityinen aihe, josta haluaisit keskustella? Ole yhteydessä ja laita ehdotus tulemaan osoitteeseen neuvonta@luomuliitto.fi, niin nostetaan kissa pöydälle tulevissa aamuporinoissa!