Kaksi henkilöä ja nautakarjaa laitumella

Luomutuotannon kehityksen suunta täytyy saada käännettyä

Ruokaviraston julkaisemat luomuvalvonnan ennakkotilastot kertovat, että uusiakin tiloja tulee, mutta vanhoja lähtee huomattavasti enemmän. Tavoitteina ovat luomutuotannon edistäminen sekä luomuviljeltyjen peltopinta-alojen lisääminen. Kehitys on kuitenkin päinvastainen. Hallinnon tekemät päätökset ajavat luomutuottajat ahtaalle.

Pienentyneet tuet, haastavammat ehdot, kustannusten nousu, kuluttajamarkkinoiden lasku sekä jatkuvat tarkastukset ja valvonnat piinaavat luomutiloja. Tilannetta ei helpota kauppojen katteet, jotka nostavat luomutuotteiden hintoja kohtuuttomasti.

–Oli tiedossa, että myyntikasvivaatimus on haastava erityisesti sekatiloille. Taustalla on myös isommat markkinaongelmat. Jos luomutuote on kalliimpi, niin siitä säästetään. Toivottavasti tilanne olisi väliaikainen, Luomuliiton hallituksen puheenjohtaja Janne Rauhansuu harmittelee.

Luomukorvausehtoja on tarkasteltava ja muutettava kannustavammiksi. Luomun edistäminen tulee huomioida muun muassa valvonnassa sekä tarkastusmaksuissa. Muuten tavoitteisiin ei päästä. Rauhansuu kannustaa yhdessä miettimään miten kestävämpi tapa ruoantuotantoon saadaan toteutettua tavoitteiden mukaisesti.

–Esimerkiksi tuet eli raha ovat yksi ratkaisu. Mutta jos markkinat eivät toimi, niin raha ei yksin riitä.

Ennakkotietojen mukaan poistuvia luomutiloja vuonna 2023 on arviolta 604 kappaletta eli 11 prosenttia vähemmän kuin viime vuonna. Määrä on laskussa jo neljättä vuotta peräkkäin. Rauhansuu kertoo, että laskun pelättiinkin olevan tätä luokkaa, mutta toivottiin tietysti, että näin ei tapahtuisi.

Aiempi iso notkahdus luomutilojen määrässä tapahtui vuosien 2003–2008 aikana. Tuolloin kuudessa vuodessa lopetti yli 1000 luomutilaa. Prosentuaalisesti eniten tiloja vuonna 2023 lopettaa Pohjois-Savon, Pohjois-Karjalan sekä Kainuun ELY-keskusten alueilla. Ensimmäistä kertaa vuosiin myös luomuviljeltyjen peltojen pinta-alat ovat vähentyneet. Lasku on kahdeksan prosentin luokkaa.

Useat luomusta tavanomaiseen siirtyvät tilat hyödyntävät luomuviljelyn tuomia oppeja ja käytäntöjä. Monet kokevat, että luomuun voisi siirtyä takaisin, jos byrokratia kevenisi ja kannattavuus nousisi.

Katso ennakkotiedot ja -tilastot Ruokaviraston nettisivuilta.

Teksti: Senni Valiola, Mediamaisen