Rauatmaa_Schepel_rajattu

Luomukonkarin arvonimi Tero Toloselle ja Ilmari Schepelille

Luomuliitto on myöntänyt luomukonkarin arvonimen Ilmari Schepelille ja Tero Toloselle Luomupäivien yhteydessä Tammelassa 10.11.

Luomuliiton hallitus myönsi Schepelille ja Toloselle luomukonkarin arvonimen tunnustuksena elämäntyöstä luomualan eteen. Luomukonkarit ovat alansa tunnettuja asiantuntijoita ja työskennelleet pitkään luomuviljelyn ja alan kehittämisen parissa.

Konkareista Schepel on toiminut luomuviljelijänä jo 1970-luvulla, mutta parhaiten hänet tunnetaan luomualan neuvontatöistä, joita hän teki Itä- ja Pohjois-Suomessa vuosikymmenten ajan.

Ennen Suomen EU-jäsenyyttä Schepel puhui ja kirjoitti luomu-Suomen puolesta. Hänen mukaansa Suomen olisi pitänyt varsinkin karjavaltaisilla alueilla keskittyä luonnonmukaiseen viljelyyn saman tapaan kuin Itävallassa.

Tero Tolonen puolestaan on vienyt luomua eteenpäin virkamiestyönä maa- ja metsätalousministeriössä lähes kolmenkymmenen vuoden ajan. Ennen virkamiesuraansa Tolonen opiskeli agronomiksi, teki tutkimus- ja opetustöitä ja muun muassa toimitti Omavarainen maatalous -lehteä, joka edelsi nykyistä Luomulehteä.

– Konkareilla on pidemmän ajan näkemys luomun kehityksestä. Meidän muidenkin kannattaa katsoa luomun tulevaisuutta yli ajan ja nykyisten kriisien, kertoo Luomuliiton puheenjohtaja Janne Rauhansuu.

Luomukonkareiden haastattelut Luomulehdessä 6/2022.