Luomuliitto-logo-pieni-2

Luomujärjestöt huolissaan: Tukijärjestelmä ei kannusta siirtymään luomuun

Luomutuottajien edunvalvontajärjestöt Luomuliitto ry sekä Yhdistyneet Luomutuottajat ry ilmaisevat huolensa seuraavan yhteisen maatalouspolitiikkakauden (CAP) valmistelun loppumetreillä.

– Maa- ja metsätalousministeriö ei ole viestinyt luomualan kanssa valmistelun loppuvaiheessa. Huolenamme onkin, että CAP-suunnitelmaan on tehty viime hetkillä kirjauksia, jotka heikentävät merkittävästi luomutukipaketin kokonaisuutta, kertoo Luomuliiton toiminnanjohtaja Susann Rännäri

Valtioneuvosto on hyväksymässä Suomen kansallista CAP-strategiaa seuraavalle rahoituskaudelle 2023–2027. Suomen tulee toimittaa oma CAP-ehdotuksensa EU:n komissiolle vuoden loppuun mennessä.

Luomujärjestöt toivovat, että valtioneuvosto suunnitelmaa käsitellessään tarkistaa, että se on hallitusohjelman mukainen. Hallitusohjelmassa tavoitteena on kotimaisten luomutuotteiden osuuden kasvattaminen ruuantuotannossa, elintarvikejalostuksessa, kotimaan kulutuksessa ja elintarvikeviennissä.

Seuraavan CAP-kauden valmistelussa lähtökohtia ovat olleet tukijärjestelmän yksinkertaistaminen sekä kunnianhimoiset ilmasto- ja ympäristötavoitteet. Mikäli tukijärjestelmään luodaan toimenpiteitä, jotka rajataan luomutuottajien ulkopuolelle, sotii se näitä tavoitteita vastaan. Tämänhetkisen tiedon valossa luomuviljelijät ovat jäämässä ilmasto- ja ympäristötukien osalta monilta osin muita heikompaan asemaan, vaikka luomutilojen kautta olisi helppoa ja yksinkertaista toteuttaa ympäristö- ja ilmastotavoitteita. Luonnonhoitopeltojen jättäminen luomukorvauksen ulkopuolelle on esimerkki tästä.

– Luomun kasvua tukevien toimenpiteiden puuttuminen ja luomutiloille kohdistetut rajoitukset vievät edellytyksen luomualan kasvulta, toteaa asiamies Reijo Käki Yhdistyneet Luomutuottajat ry:stä.