Suokas Ahvenanmaanlammas ja suomenlammas rajattu

Kuinka haetaan lupaa hankkia tavanomaisia jalostuseläimiä luomutilalle?

Olen etsinyt luomueläimiä Ruokaviraston luomueläinrekisteristä, ei löydy sopivia. Meillä on 32 poikinutta emolehmää. Onko niin, että saan hakea lupaa kolmen emolehmähiehon ostamiseen? Laumassa on nyt kaksi siitossonnia. Saanko hakea lupaa ostaa tai vuokrata kaksi vai kolme siitossonnia varmuuden vuoksi?

Meillä on myös lampaita, uuhia on 27. Voinko hakea lupaa hankkia kaksi pässiä?

Pitääkö lupa hakea erikseen ennen jokaisen eläimen hankintaa, vai voiko lupaa hakea useammalle kerrallaan niin sanotusti vastaisen varalle?

Haetaanko hankintalupaa vapaamuotoisesti ELY:n luomuvalvonnasta, vai onko siihen olemassa lomake? Entä paljonko lupa maksaa?

Vastaus

Tavanomaisesta tuotannosta hankittavien siitoseläinten lukumäärän tulee olla luomuohjeiden mukainen. Hiehoja voi hankkia vuoden aikana enintään kymmenen prosenttia tilalla hakemushetkellä olevien vähintään kerran poikineiden lehmien ja täysikasvuisten siitosonnien lukumäärästä laskien.

Kysymyksestä ei ilmene, minkä rotuisia lampaat ovat. Jos hankit rotupuhtaiksi todettuja alkuperäisrotuisia lampaita, lupahakemusta ei tarvitse tehdä, vaan voit vapaasti hankkia katraaseen uutta eläinainesta. Uuhet saavat olla jo karitsoineita.

Alkuperäisrotuistenkin eläinten osalta tulee muistaa, että tavanomaisia eläimiä saa hankkia vain jalostustarkoituksiin. Eli et voi ostaa tavanomaisia suomenlampaan pässikaritsoita teuraaksi kasvatettaviksi.

Jos lampaat ovat muuta rotua, niin siitosuuhia saa hankkia enintään 20 prosenttia tilalla hakemushetkellä olevien jo kerran karitsoineiden uuhien ja siitospässien määrästä laskien.

Kaikkien eläinlajien siitosuroksia saa hankkia vuoden aikana niin monta kuin on sopiva määrä suhteessa naaraspuolisten siitoseläinten lukumäärään.

Voit hakea lupaa kolmen vielä poikimattoman liharotuhiehon hankintaan. Voit hakea lupaa kolmen siitossonnin ja kahden pässin hankintaan. Kirjoita perustelut määrälle.

Lupa haetaan lomakkeella Eläinlupa 9b, kohta 4. Lomake löytyy Ruokaviraston verkkosivuilta.

Voit hakea samalla kertaa luvan sekä naudoille että lampaille. Voit hakea luvan kaikille vuoden aikana mahdollisesti hankittaville samalla kertaa. Merkitse lomakkeeseen aika, mistä alkaen haluat luvan tulevan voimaan.

Hakemuslomakkeelle ei mahdu kovin paljon tekstiä. Voit tarvittaessa kirjoittaa perustelut erilliselle liitteelle ja lähettää sen ELY-keskuksen kirjaamoon hakemuksen yhdessä.

Lupakäsittelyn hinta on 89 euroa. Hinta sisältää arvonlisäveron.

Brita Suokas
Luomuasiantuntija