Luomuliitto-logo-pieni-2

Eduskunnassa vietetään EU:n virallista luomupäivää 23.9.

EU:n virallista luomupäivää vietetään perjantaina 23.9. Päivän kunniaksi luomu rantautuu myös eduskuntaan. Pikku Parlamentin ravintolassa on päivän kunniaksi tarjolla luomutettu lounasmenu. Lisäksi Luomuliiton toiminnanjohtaja Susann Rännäri ja puheenjohtaja Janne Rauhansuu ovat paikalla vastaamassa luomua koskeviin kysymyksiin.

EU:n luomupäivä perustettiin osana EU:n luomutuotannon toimintasuunnitelmaa. Suunnitelmassa EU tunnistaa luomun hyödyt ja asettaa kunnianhimoiset tavoitteet luomun kasvulle. Päivää vietetään tänä vuonna toista kertaa.

Eduskunnassa luomupäivää vietetään eduskunnan lähiruokakerhon jäsenen, kansanedustaja Jari Myllykosken (vas.) aloitteesta maa- ja metsätalousvaliokunnan puheenjohtaja Anne Kalmarin (kesk.) tuella.

– Eduskunnan lähiruokakerho haluaa kannustaa julkisia keittiöitä suomalaisiin luomuhankintoihin, kertoo Kalmari, lähiruokakerhon perustaja.

Pikku Parlamentin ravintolalla on jo kokemusta luomutarjonnasta, sillä se kuuluu Portaat luomuun -ohjelmaan osana emoyhtiönsä Compass Groupin vastuullisuusstrategiaa. Ohjelmaan osallistuvat ammattikeittiöt lisäävät luomutuotteiden käyttöä osana kestävän kehityksen mukaista toimintaa.

– On merkittävä asia, että EU:n virallinen luomupäivä noteerataan eduskunnassakin ja luomu saa tunnustuksen, joka sille kuuluu. Luomu on ympäristön kannalta kestävä valinta ja edistää ruokajärjestelmän muutoskestävyyttä sekä huoltovarmuutta. Julkisten ammattikeittiöiden tulisi toimia tässä esimerkillisesti ja panostaa kotimaisiin luomuhankintoihin ja siten omalta osaltaan tukea luomutuotannon kehitystä, kommentoi Susann Rännäri.

Luomualan järjestöt julkaisevat EU:n luomupäivänä myös alan eduskuntavaalitavoitteet. Keskeisin tavoitteista on, että seuraava hallitus sitoutuu Suomen kansallisen luomuohjelman toimeenpanoon ja turvaa sille riittävät resurssit. Ohjelmassa linjataan Suomelle sama tavoite kuin koko EU:ssa, eli vuonna 2030 neljänneksen Suomen peltoalasta tulisi olla luomussa. Lisäksi ohjelma asettaa tavoitteita muun muassa luomumyynnin kehitykselle, ammattikeittiöiden luomun käytölle, luomutuotteiden viennille sekä osaamisen kehittämiselle.