henkilö pitää kädessään juustoja

Ainutlaatuinen juusto kypsyi Vuoden Luomutuote -kilpailun voittajaksi

Luomuliitto ry on palkinnut Vuoden Luomutuote -kilpailun kuluttajatuotesarjassa lajissaan ainoan, kotimaisen luomusinihomejuuston Saloniemen juustolasta. Ammattikeittiötuotteiden sarjassa palkinnon vei Tammisen savusaunapalvikuutio. Palkinnot julkistettiin Luomuelintarvikepäivässä Helsingissä 27.9.2023.

Läpimurto-juusto sai alkunsa laitilalaisen luomutilan juustolassa, jossa Riitta Saloniemi otti elämänsä haasteen vastaan. Jo parikymmentä erilaista juustoa alkuperäiskarjansa ja suomenvuohien maidosta kehittänyt yrittäjä päätti kesyttää homeen ja loi sille suosiolliset olosuhteet.

Pitkä yrityksen ja erehdyksen kautta edennyt tuotekehitysprosessi kannatti, sillä lopputuloksena syntynyt Läpimurto on paitsi ainoa lajissaan, myös palkintoraadin mukaan ”aromikas, kermainen, vahva, pehmeä ja juuri sopivasti mureneva juusto”.

– Raati oli valinnassaan yksimielinen, totesi Luomuliiton elintarvikeasiantuntija Jaana Elo.

Saloniemen juustolan tuotteita on saatavissa tila- ja erikoismyymälöiden lisäksi hyvin varustelluista ruokakaupoista ja ravintoloille omassa pakkauskoossaan.

Vahva-arominen hernekeiton kaveri

Kilpailun ammattikeittiötuotteiden sarjassa palkittu Tammisen savusaunapalvikuutio sai alkunsa ideariihessä, jossa pohdittiin luomuhernekeittoa suurkeittiötuotteena. Sipulia saa luomuna, samoin hernettä, mutta entä se liha? Prosessin tuloksena syntynyt tuote on otettu suurkeittiöissä hyvin vastaan. Kuutiot toimivat hernekeiton lisäksi myös kiusauksissa ja pastassa.

Raati kiitteli kuution makua loistavaksi, vahvan savuiseksi ja tuoksua houkuttelevaksi.

– Kuutio on monikäyttöinen, ja se on tervetullut ja odotettu tuote ammattikeittiömarkkinoille, Jaana Elo kommentoi.

Kilpailussa myönnettiin myös kunniamaininta Ikaalisten Luomulle ja sen luomutomaateille esimerkillisestä työstä kokonaisvaltaisen vastuullisuuden eteen. Pakkaukset valmistetaan ilman muovia puusta ja puupohjaisista materiaaleista – käytännöllisyyttä unohtamatta – ja tuotannossa käytetty energia saadaan toisen yrityksen hukkalämmöstä.

Luomuliitto nostaa Vuoden Luomutuote -kilpailussa esille Suomen parhaat luomutuotteet. Asiantuntijaraatiin kuului Pro Luomun puheenjohtaja ja Keskon PT-tavarakaupan johtaja Harri Hovi, Keskon myynti ja omat brändit -johtaja Tuuli Luoma, Keskon ruoka-asiantuntija Leena Korkalainen, Luomuravintola Timjamin toimitusjohtaja Merja Jokiniemi sekä Luomuliitto elintarvikeasiantuntija Jaana Elo.