lääkepullo ja ruisku pöydällä

Onko totta, että luomukotieläintiloilla pitää nollavaroaikalääkkeilläkin soveltaa 48 tunnin varoaikoja?

Kyllä, sillä vuoden 2022 alusta alettiin soveltamaan uutta EU:n luomuasetusta, jonka myötä myös nollavaroajallisten lääkkeiden kanssa pitää noudattaa 48 tunnin vähimmäisvaroaikaa.

Eläinperäiset tuotteet (maito, muna ja liha) voidaan lääkkeen virallisten varoaikojen umpeuduttua ja luomuvaroaikojen vielä ollessa päällä markkinoida tavanomaisena tai käyttää oman tilan eläinten rehuksi. Eläintä hoitava eläinlääkäri ilmoittaa tuottajalle eläinlääkkeiden viralliset varoajat. Luomutuottajan vastuulla on varoaikojen noudattaminen luomuvaatimusten mukaisesti.

Vähintään 48 tunnin varoaika ei koske rokotteita eikä eläinlääkkeiksi luokiteltavia vitamiini- ja hivenvalmisteita eikä homeopaattisia valmisteita.

Ruokaviraston sivuilta löytyy asiasta tarkempaa tietoa ja myös taulukko, jossa annetaan esimerkkejä erilaisista nollavaroaikalääkkeistä ja 48 tunnin säännön soveltamisesta käytännössä.

Katarina Rehnström
Kotieläintuotannon asiantuntija