Luomuliitto avaa uuden palvelun helpottamaan kausityövoiman löytämistä luomutiloille

Luomuliitto käynnistää perjantaina 3.4.2020 verkkosivuillaan palvelun, joka tuo luomutilat sekä niillä työskentelystä kiinnostuneet henkilöt yhteen.

Näin Luomuliitto pyrkii osaltaan helpottamaan niiden luomutilojen ahdinkoa, joilla on vaikeuksia kausityövoiman saannissa.

Tilanne ulkomaisen työvoiman varassa toimivilla maatiloilla erityisesti puutarhatuotannossa on hälyttävä. Kausityövoiman saapumismahdollisuuksista Suomeen ei ole mitään varmuutta samaan aikaan kun tiloilla tehdään päätöksiä alkavan kasvukauden kylvöistä ja istutuksista.

– Vaikka pyrimme helpottamaan luomutilojen työvoiman tarvetta, ensisijaisena tavoitteena tulee olla jo tiedossa olevien työntekijöiden saaminen Suomeen, kommentoi Luomuliiton toiminnanjohtaja Susann Rännäri.

Luomuliiton palvelun idea on yksinkertainen. Niin luomutilat kuin luomutiloilla työskentelystä kiinnostuneet voivat ilmoittautua Luomuliiton verkkosivuilla. Järjestö välittää soveltuvien henkilöiden yhteystiedot työvoimaa etsiville luomutiloille.

– Olemme saaneet yhteydenottoja henkilöiltä, jotka ovat kiinnostuneita työskentelemään juuri luomutiloilla, Susann Rännäri kertoo.

Palvelun tarkoituksena ei ole kilpailla yleisempien työnhakusivustojen kanssa, vaan palvella nimenomaan luomutiloja ja sellaisilla työskentelystä kiinnostuneita.

Tutustu palveluun osoitteessa luomuliitto.fi/kausityovoima.

Lisätiedot:

Susann Rännäri