Luomutuotteet > Vuoden Luomutuote

Vuoden Luomutuote -kilpailu

Vuosittainen kilpailu nostaa esille Suomen parhaat luomutuotteet. Voittajan valitsee asiantuntijaraati.

Tuotteiden arviointikriteereinä ovat maku ja muut aistinvaraiset ominaisuudet. Tuotepakkauksesta arvioidaan houkuttavuus, ulkonäkö, käytettävyys ja kierrätettävyys. Tuotteen kokonaisuudesta arvioidaan sen uutuusarvo, innovatiivisuus ja kaupallinen potentiaali.

Tuotteen tulee olla valmistettu Suomessa, ja pääraaka-aineiden tulee olla alkuperältään suomalaisia. Tässä sovelletaan Hyvää Suomesta -merkin kriteereitä. Jos kilpailija osoittaa, että pääraaka-ainetta ei ole saatavilla kotimaisena, voidaan hyväksyä ulkomainen raaka-aine. Kauppojen private label -tuotteet eivät voi osallistua kilpailuun.

Kilpailussa on kaksi sarjaa: kuluttajatuotteet ja ammattikeittiötuotteet. Osallistuminen edellyttää tuotenäytteiden lähettämistä. Tarkemmista lähetysohjeista kerrotaan ilmoittautuneille.

Lisätietoja: , puh. 040 144 6160

Vuoden 2021 voittajat

• Vuoden Luomutuote -palkinto myönnettiin Krannin tilan 00-tyyppiselle pizzajauholle ammattikeittiötuotteiden sarjassa ja Malmgårdin Pikkuhelmiä-yksijyvävehnälle kuluttajatuotteiden sarjassa. Kunniamaininnan sai Moodfood Companyn luomumysli näyttävästä, innovatiivisesta ja täysin kierrätettävästä pakkauksesta.

Malmgard Finland 19.10.2021 Luomuliiton lehti, copyright photographer Marjo KoivumŠki Studio Apris oy