Joutsenmerkki logoja kolme rivissä

Onko Joutsenmerkki jotenkin sama kuin luomu? 

Olin elokuussa konsertissa, jonka sanottiin olevan joutsenmerkitty tapahtuma, ja samassa yhteydessä mainostettiin myynnissä olevien tuotteiden olevan luomua. Onko Joutsenmerkillä ja luomulla joku kytkös, vai mistä oikein on kysymys?  


Joutsenmerkki on pohjoismainen ympäristömerkki, joka voidaan myöntää määrätyt ympäristövaatimukset täyttäville tuotteille ja palveluille. Merkkiä näkee yleisesti puhdistus- ja pesuaineissa sekä vaatteissa, mutta merkin ovat saaneet myös monet palvelut, kuten hotellit ja autopesulat. Jotta tuote tai palvelu voi saada Joutsenmerkin, sen on täytettävä tiukat kriteerit, joita on laadittu 60 eri tuote- tai palveluryhmälle.  

On hyvä huomioida, että Joutsenmerkki ei sertifioi ruokaa, mutta ravintoloita ja ateriapalveluja kyllä. Yrityksen vuosittaisista elintarvike- ja juomaostoista tietyn osuuden tulee olla luomutuotteita. Toimija raportoi määrät pohjoismaiselle ympäristömerkinnälle vuositarkastuksen yhteydessä. Yritykset voivat itse valita, raportoivatko ne säännöllisesti päivittäisessä tarjoilussa olevien tuotteiden lukumäärän vai ostovolyymin prosentteina, joko rahassa tai kiloina.  

Luomu on osa Joutsenmerkin ympäristöteemaa, sillä se lisää tutkitusti luonnon monimuotoisuutta. Luomuviljelyssä hyödynnetään luonnon omia syklejä, paikallisia luonnonvaroja ja vallitsevia sääolosuhteita. Synteettisiä torjunta-aineita ei käytetä, vaan viljely pyritään toteuttamaan luontoa kunnioittaen, mistä esimerkiksi paikalliset vesistöt hyötyvät. Sekä luomussa että Joutsenmerkin kriteereissä kemikaalien käyttö on rajoitettua ja suositaan kestävää ruoantuotantoa, josta aiheutuu vähemmän ympäristöhaittaa. 

Joutsenmerkin tavoitteena on helpottaa kuluttajien, yritysten ja organisaatioiden osallistumista vihreään siirtymään. Suomessa on jo yli 130 joutsenmerkittyä ravintolaa sekä hotelli- ja majoituspalveluja. Merkin kriteerejä tarkastellaan ja tiukennetaan noin viiden vuoden välein muun muassa uuden ympäristötiedon, tekniikan kehityksen sekä markkinatilanteen mukaisesti. Kriteereiden tiukentamisen jälkeen yritysten on haettava merkkiä uudestaan. 

Vaikka luomu on vahvasti osa Joutsenmerkin kriteereitä, ei pidä sekoittaa sitä EU:n luomumerkkiin, joka kertoo yksittäisen tuotteen luomuisuudesta.  

Jaana Liikkanen
Elintarvikeasiantuntija
040 964 1518
jaana.liikkanen@luomuliitto.fi