Luomuliitto-logo-pieni-2

Uusi EU:n luomuasetus on tuonut monia tiukennuksia koskien luomuelintarvikkeiden valmistusta. Pitääkö jatkossa käyttää leivonnassa vain luomuhiivaa, ja mistä sitä saa?

Tavanomaisesti valmistetun hiivan käyttö luomuelintarvikkeissa on edelleen sallittua, mutta hiivan tulee olla GMO-vapaata. GMO-vapaus tulee olla mainittu hiivan mukana tulevassa asiakirjassa (tuotespesifikaatti).

Luomuelintarvikkeiden valmistuksessa voidaan toki käyttää myös luomuhiivaa, jota alkaa olla markkinoilla saatavilla jo jonkin verran. Tällöin tulee varmistua, että luomuhiivan valmistajalle on myönnetty luomutodistus ja hiiva on tuotettu luomulainsäädännön mukaisesti.

Luomutuotantoa koskevan täytäntöönpanoasetuksen (EU) 2021/1165 liitteen V C-osassa on lueteltu aineet ja tuotteet, joita saa käyttää hiivan ja hiivatuotteiden valmistuksessa. Luomuhiivaa Suomessa myy ainakin Ruohonjuuri-erikoiskauppa, jonka valikoimassa on Rapunzel Luomukuivahiiva.

Jaana Elo
Elintarvikeasiantuntija