Luomutuotteet > Vuoden Luomutuote

Vuoden Luomutuote -kilpailu 2020

Vuosittainen kilpailu nostaa esille Suomen parhaat luomutuotteet. Voittajan valitsee asiantuntijaraati.

Ammattikeittiösarjassa Vuoden luomutuotteen valinnan tekee Savon ammattiopiston kokoama raati, joka koostuu oppilaitoksen edustajasta, Savon ammattiopiston ravintolapalveluiden edustajasta, Servican edustajasta, ravintolasektorin edustajasta sekä ruokatuotannon toisen vuoden opiskelijasta.

Kuluttajasarjassa Vuoden luomutuotteen valinnan tekee Luomuliiton kokoama raati, johon kuuluvat Pauli Talvitie, Luomuliiton puheenjohtaja, Jaana Elo, Luomuliiton elintarvikeasiantuntija, Juha-Pekka Järvinen, kuluttajaedustaja ja Ilkka Alarotu (SOK), kaupan edustaja.

Tuotteiden arviointikriteereinä ovat maku ja muut aistinvaraiset ominaisuudet. Tuotepakkauksesta arvioidaan houkuttavuus, ulkonäkö, käytettävyys ja kierrätettävyys. Tuotteen kokonaisuudesta arvioidaan sen uutuusarvo, innovatiivisuus ja kaupallinen potentiaali.

Tuotteen tulee olla valmistettu Suomessa, ja pääraaka-aineiden tulee olla alkuperältään suomalaisia. Tässä sovelletaan Hyvää Suomesta -merkin kriteereitä. Jos kilpailija osoittaa, että pääraaka-ainetta ei ole saatavilla kotimaisena, voidaan hyväksyä ulkomainen raaka-aine. Kauppojen private label -tuotteet eivät voi osallistua kilpailuun.

Osallistu kilpailuun täyttämällä tämä lomake viimeistään 11.9.2020.

Kilpailussa on kaksi sarjaa: kuluttajatuotteet ja ammattikeittiötuotteet. Osallistuminen edellyttää tuotenäytteiden lähettämistä. Tarkemmista lähetysohjeista kerrotaan ilmoittautuneille.

Voittajat julkistetaan 3.11.2020 Luomupäivillä Joensuussa.

Lisätietoja: , puh. 040 144 6160

Vuoden 2019 voittajat

• Vuoden Luomutuote -palkinto myönnettiin Saloniemen juustolan Mielihalu-luomuvuohenmaitojogurtille kuluttajatuotteiden sarjassa. Ammattikeittiösarjassa palkittiin Murtolan Hamppufarmin kuoritut sekä paahdetut ja suolatut luomuhampunsiemenet.