janne_rauhansuu_vaaka

Pääkirjoitus: Yhteinen ruokastrategia

Kevät ja kasvukausi etenevät hitaasti mutta varmasti. Samoin tekevät myös CAP-tukikauden valmistelut omalla vauhdillaan. Isoa koneistoa ei hetkessä käännetä uuteen suuntaan, ja takatalvi uhkaa tulla väkisinkin, mutta vaikuttamisen aika on nyt, ja sitä työtä me Luomuliitossa myös parhaillaan teemme.

EU on linjannut ruuantuotannolle omat tavoitteensa kuluvalle vuosikymmenelle. Niihin kuuluu maatalouskemikaalien määrän puolittaminen ja luomutuotannossa olevan pinta-alan osuuden nosto 25 prosenttiin viljelymaasta.

Kansallisen ruokastrategian päivittäminen vastaamaan tätä päivää ja ennen kaikkea suomalaisen ruoantuotannon tulevaisuutta ei voi odottaa. Tarvitaan vahva poliittinen ja viestinnällinen tuki kunnianhimoiselle ruokastrategialle, joka perustuu Suomen todellisiin vahvuuksiin, kuten puhtauteen. Kunnianhimoinen strategia auttaisi luomaan suomalaista maakuvaa maailmalla, ja suomalaiset ruokayritykset saisivat siitä taustatukea omalle markkinointiviestinnälleen ja vientiponnisteluilleen.

Omien vahvuuksiemme näkeminen on meille suomalaisille tunnetusti vaikeaa, ja siksi mukaan strategian laadintaan pitäisi saada ulkopuolista näkemystä. Ulkopuolisella tarkoitan paitsi monialaista, myös kansainvälistä näkemystä. Saksalaiset ystäväni aina jaksavat ihmetellä, että voiko siellä Suomessa oikeasti kasvattaa vehnää? Saksalaisten agronomien mukaan Suomen maaperä ja ilmasto sopivat parhaiten nurmikasveille.

Luomu on ruokaa puhtaimmillaan ja pitäisi tunnustaa yhdeksi vahvuuksistamme kansainvälisillä markkinoilla. Olemme nykyään joka tapauksessa osa globaalia ruokamarkkinaa niin hyvässä kuin pahassa. Kun kerran ongelmatkin ovat globaaleja, pitää mahdollisuudetkin nähdä maailmanlaajuisina.

Toivotaan sekä kasvukauden että tukikeskustelujen etenevän suotuisissa merkeissä.

Pellonpientareilla tavataan!

Janne Rauhansuu
Luomuliiton puheenjohtaja
Myssyfarmin Isäntä
janne.rauhansuu@luomuliitto.fi

Kirjoitus on julkaistu Luomulehdessä 3/2021.