Luomutuotanto > Vuoden Luomuyritys

Ehdota Vuoden Luomuyritystä!

Mikä on innovatiivisin, ekologisin tai muuten innostavaa esimerkkiä näyttänyt luomuyritys?

Ehdota: Vuoden Luomuyritys 2015!

Ehdotuksia otetaan vastaan 20.10. asti täällä.

Luomuliiton hallitus valitsee voittajan ja se palkitaan Luomupäivillä 10.11.2015.

Luomuyrittäminen on ylpeyden aihe. Palkitsemisen avulla Luomuliitto haluaa kannustaa ja saada luomuyrittäjyyttä esille myös mediassa. Voittaja voi olla maatila, elintarvikejalostusta tai -myyntiä tekevä yritys.

Vuoden Luomuyritys 2014: Saloniemen Juustola

juustola_rivi_3juustoa

Luomuliitto palkitsi Vuoden Luomuyrityksenä Saloniemen Juustolan, joka tuottaa 25 erilaista juustoa Suomen alkuperäiskarjarotujen – lehmien, vuohien ja lampaiden maidosta. He myyvät myös raakamaitoa.

– Saloniemet ovat kehittäneet yritystä päättäväisesti ja saaneet maukkaan ja monipuolisen tuotevalikoiman markkinoille, kertoo valinnan tehneen Luomuliiton hallituksen puolesta toiminnanjohtaja Elisa Niemi.

Saloniemen tilalla on noin 120 lypsävää vuohta ja 20 lypsylehmää, joista puolet ja puolet ovat Itä- ja Länsi-Suomen alkuperäiskarjaa. Niin alkuperäisrotujen ja kuin myös luomueläinten maidon rasvahappokoostumuksessa on tieteellisesti havaittu terveyshyötyjä.

Riitta ja Jouni Saloniemi ovat pitäneet tilaa vuodesta 1998, mutta luomuun siirryttiin virallisesti vasta 2012.

– Monet tutut tuottajat varoittivat, että paperityötä on luomussa paljon. Paperityö ei ole kuitenkaan ollut ongelma, vaan luomu tuntuu todella hyvältä ratkaisulta, kertoo Riitta Saloniemi.

– Tänä vuonna saimme pakkauksiimme myös Leppäkerttu-merkin. Sillä haluamme viestittää, että rehuja myöten kotimainen luomutuotanto on meille sydämen asia.
Riitta Saloniemi puhuu raakamaidon puolesta aktiivisesti. Hän kuulee asiakkailtaan, että monet eivät voi juoda pastöroitua maitoa, mutta raakamaitoa voivat. Tieteellinen selitys tälle löytyy ainakin siitä, että pastöroidessa maidosta tuhoutuu laktaasientsyymi, joka auttaa laktoosin hajoamisessa elimistössä.

Yrityksen kotisivulla on uutisblogi ja myös Facebook-sivuilla kuulumisia kerrotaan aktiivisesti. Yrittäjäpariskunnan lisäksi Varsinais-Suomen Laitilassa työskentelee kaksi avustajaa, juustolassa ja eläimien parissa.

Tuotteita myydään vakituisesti 40 kaupassa. Kesä- ja joulusesonkeina myyntikanavia on enemmän ja myös tuotevalikoimaan tulee sesonkierikoisuuksia.

Voittaja julkistettiin valtakunnallisilla Luomupäivillä Seinäjoella 25.11.

Lisätietoja:

Riitta Saloniemi, , puh. 040 557 3544