Luomutuotanto > Mentor-toiminta

mentorkuvitus

Mentorit Suomessa

• Klikkaamalla kartassa olevia kuvakkeita, saat lisätietoa mentoreista tai katso lista excelissä tai maps-sivulla. Kerromme mielellämme lisää! Voimme vinkata myös muita kuin em. mentoreita.
  • Yhteydenotot lomakkeella tai , puh. 0400 534 003.
  • Ruotsinkielisestä mentor-toiminnasta välittää tietoa EkoNU!

Mentorilta  vertaistukea luomutilan kehittämiseen

Mentorointi on menetelmä, jossa tietoa ja osaamista – myös ns. hiljaista tietoa – siirretään kokeneemmalta kokemattomammalle. Suhde perustuu avoimuuteen, molemminpuoliseen luottamukseen ja tasa-arvoisuuteen. Se pyrkii mentoroitavan (aktorin, ohjattavan) ammatilliseen ja henkiseen kehittymiseen, työuran selkeyttämiseen sekä työssä ja opinnoissa menestymiseen. Mentoroitava on kuin kisälli, oppilas, valmennettava tai ystävä. Mentori on vastaavasti mestari, opettaja, valmentaja, kannustaja tai ystävä. Wikipedia.

Mentoriksi kokenut viljelijä

Luomuliiton mentor-toiminnassa rakennetaan mentoreiden verkostoa uusien luomutuottajien tueksi. Toimintaan haetaan kokeneita luomutuottajia ympäri maata. Mentorilta edellytetään ennenkaikkea halua kertoa käytännön kokemuksistaan omalla tuotantosuunnallaan. Mentor päättää, miten paljon aikaa haluaa toimintaan käyttää. Mentoroitavia voi olla esimerkiksi 1-4 mentoria kohden. Mentoroitava korvaa matkakulut, jos mentor vierailee hänen maatilallaan. Oletko kiinnostunut kuulemaan lisää mentorina toimimisesta?

Ilmoittaudu mukaan tai ehdota tuttuasi mentoriksi täällä.

Mentoroinnin periaatteet.

Mentoroitavaksi aloittava tai laajentava viljelijä

Voit hakea mentoria tueksesi, jos kaipaat omalle tilallesi käytännön neuvoja luomun toimivuudesta tilatasolla. Mentorin kanssa voi keskustella käytännön ratkaisuista: Miten rikkakasvien kanssa pärjää? Miten lannoitus tai rehustus kannattaa hoitaa? Entäs tuotteiden hinnoittelu ja myynti? Mentor voi vierailla maatilallasi tai sinä hänen luonaan. Mentorit toimivat vapaaehtoisina ja mentoroitavien tulee korvata matkakulut, jos mentor tulee vierailemaan mentoroitavan maatilalla/yrityksessä.

Haluatko mentorin? Kerro toiveesi täällä.

Mentorin ja mentoroitavan välinen sopimus.

Ryhmämentorointi

• Katso tietoa ryhmistä, joissa vaihdetaan tietoa.
  • Kerro meille, mille alueelle ja mistä aiheesta haluaisit mentorointiryhmän!

Tutut mentorit

Mentoreita voi kutsua puhumaan erilaisiin tilaisuuksiin ja heitä tapaa Luomuliiton tapahtumissa. Myös netissä voi aloittaa tutustumisen:

Luomulehti: Mentorit vinkkaa

Katso mentorien vinkit Luomulehdestä. Nettiversioon linkit arkistossa.

Muista myös Luomuliiton asiantuntijat

Puhelin- ja sähköpostineuvonta on Luomuliitossa ilmaista. Asiantuntijat ovat myös mentor-toiminnan tukena ja heidän kanssaan järjestetään yhteisiä tapaamisia. Asiantuntijoiden yhteystiedot.