Arkisto

Vielä ehtii mukaan Vuoden Luomuyritys -kilpailuun

Luomuliitto myöntää vuosittain Vuoden Luomuyritys -palkinnon innovatiiviselle, ekologiselle tai muuten innostavaa esimerkkiä näyttäneelle luomuyritykselle.

Voittajan valitsee Luomuliiton hallitus ehdotettujen yritysten joukosta. Lue lisätiedot ja kerro ehdokkaastasi täällä.

Vuonna 2020 Luomuliitto myönsi Vuoden Luomuyritys -palkinnon suomusjärveläiselle Birkkalan tilalle yli 20 vuoden sitkeästä työstä kotimaisen luomuspeltin menekin edistämiseksi.

Luomuliitto kannustaa ottamaan kantaa CAP-suunnitelmaan

Luomuliitto on julkaissut kantansa maa- ja metsätalousministeriön luonnokseen Suomen CAP-suunnitelmaksi luomukorvauksen ja sen ehtojen osalta. Samalla Luomuliitto kannustaa kaikkia luomualan toimijoita jättämään lausunnon CAP-suunnitelmasta.

Koko tila luomussa -ehto toisi ongelmia kotieläintiloille

Antti Laitisen ja Alena Matveevan mukaan ylämaankarja sopii luomuun ja monipuolistaa tilan tuotantoa.

– Jos koko tila luomussa -ehto toteutuu, meidän tilamme siirtyy takaisin tavanomaiseen tuotantoon, toteaa juvalainen kananmunan ja naudanlihan tuottaja Antti Laitinen.

Maa- ja metsätalousministeriön luonnoksessa yhteisen maatalouspolitiikan (CAP) kansalliseksi strategiaksi esitetään luomutuen vaatimukseksi niin kutsuttua koko tila luomussa -ehtoa, joka astuisi voimaan vuonna 2023.

– Missään Euroopan maassa ei ole vaatimusta, että kaikki eläimet luomutilalla tulisi kasvattaa luomutuotantoehtojen mukaisesti. Niin kauan kun tavanomaisen lannan käyttö on sallittua, ei ole mitään järkeä lähteä tukiehdoissa tekemään tiukennuksia, joilla rajataan tavanomaisten eläinten pitoa luomutiloilla, Luomuliiton toiminnanjohtaja Susann Rännäri korostaa.

Suomessa on noin 900 tilaa, joiden pellot ovat luomutuotannossa ja eläimet tavanomaisessa tuotannossa. Rännärin mukaan ministeriön ehdottama vaatimus on ristiriidassa luomun kasvutavoitteen kanssa, sillä koko tila luomussa -ehto vähentäisi luomuviljeltyä peltopinta-alaa. Lue lisää…