Yrittäjähenkinen viljelijä valitsi luomun

Kasvava kiinnostus luomua kohtaan näkyy esimerkiksi Varsinais-Suomessa, jossa Luomuliiton mentorina toimiva Janne Rauhansuu on saanut vastata moniin luomuun siirtyvien tuottajien kysymyksiin.

– Esimerkiksi rikkakasvien hallinnasta ja emolehmäroduista olemme saaneet monenlaisia vinkkejä niin neuvojilta kuin tuottajilta, kertoo luomuun tilansa siirtävä Juhani Suomi Taivassalosta.

Hän päätti luomuun siirtymisen yhteydessä investoida myös emolehmätuotantoon ja 180 emolehmän navetta on nyt rakenteilla.

– Emolehmien avulla saamme hyödynnettyä luomun viljelykiertoon kuuluvan nurmen ja saamme toisaalta lantaa pelloille. Tavoitteena on saada hyviä satoja jatkossakin.

Erikoiskasvejakin viljellyt Suomi kyllästyi monien torjunta-aineruiskutuksien urakkaan. Kemikaaleille altistuminen ei enää houkutellut ja viime syksynä viitisen vuotta välillä mieleen tulleeseen luomuvaihtoehtoon tartuttiin tosissaan. Pelto paranee luomun kasvukuntoon noin kymmenessä vuodessa, kun eloperäisen aineksen määrää on lisätty ja keinolannoitteiden vaikutus häipyy.

Lisätietoja:

Janne Rauhansuu, puh. 0500 533 408
Juhani Suomi, puh. 0400 564 268

Kysy kuvia: , puh. 0400 534 003

Kysy haastateltavaa viljelijää ja mentoria alueeltanne: , puh. 0400 534003

Tämän tiedotteen yhteydessä julkaistu myös kannanotto.