Tiedotteet

Yhä useampi talous ostaa luomua säännöllisesti

Luomua ostavien aktiivitalouksien osuus on kahdessa vuodessa noussut viidestä prosentista seitsemään prosenttiin kotitalouksista. Nyt aktiivitalouksia on 175 000. Ryhmässä luomun osuus ruokakorista on yli neljä prosenttia. Aktiivikäyttäjissä on paljon nuoria ja aivan pienten lasten vanhempia.

Myös säännöllisten käyttäjien osuus on noussut ja heitä on nyt 22 prosenttia kaikista talouksista. Säännöllisiin käyttäjiin lasketaan taloudet, joiden ostoista yli 0,8 prosenttia, mutta alle 4 prosenttia on luomua.

– Tämä on sellaista kehitystä, mikä rakentaa luomulle tulevaisuutta. Aktiivikäyttäjät myös hakevat tietoa ja pyytävät palautteella uusia tuotteita kauppojen valikoimiin, arvioi Luomuliiton puheenjohtaja Jaakko Nuutila.

Vuoden 2010 luomumarkkinoiden arvo ylsi 80 miljoonaan euroon vuonna 2010. Luomutuotteiden osuus kotiin ostettujen elintarvikkeiden kokonaisarvosta on nyt 1,2 prosenttia.

Market-kauppojen kautta ostetaan suurin osa luomutuotteista. Kaikkiaan 18 prosenttia luomutuotteiden ostojen arvosta kertyy ketjuuntuneen päivittäistavarakaupan ulkopuolelta.

Tuoreet vihannekset, juurekset ja sienet vastaavat 15 prosentin osuudesta luomuostoista, hedelmät ja marjat 10 prosentista. Leipomotuotteilla arvosta kertyy vähän alle kahdeksan prosenttia.

Tärkeä tuoteryhmä on myös luomumaidot ja – maitojuomat, joka edustaa yli 15 prosentin osuutta luomuostojen arvosta. Kaikkiaan maitotaloustuotteiden ostoista kertyy neljännes kotiin ostettujen luomutuotteiden arvosta. Luomumaito kattaa reilun kolme prosenttia juotavien maitojen markkinoista.

Tuoreen luomulihan ja –lihajalosteiden osuus luomuostoista on jo lähes 12 prosenttia. Luomulihan 1,6 prosentin osuus tuorelihamarkkinoista kertoo kehityksestä luomusian, -naudan ja -lampaanlihan tarjonnassa.

Lähde: Luomuliitto/Nielsen Homescan 2010

, toiminnanjohtaja, puh. 0400 534003
, puheenjohtaja, puh. 045 650 4970