Vuohenmaito ja hampunsiemenet maistuvat Vuoden Luomutuotteissa

Luomuliitto on myöntänyt Vuoden Luomutuote -palkinnon Saloniemen juustolan Mielihalu-luomuvuohenmaitojogurtille kuluttajatuotteiden sarjassa. Ammattikeittiösarjassa palkittiin Murtolan Hamppufarmin kuoritut sekä paahdetut ja suolatut luomuhampunsiemenet.

Voittajat julkistettiin 2.10. Luomuelintarvikepäivässä Finlandia-talolla.

Mielihalu on markkinoiden ainoa kotimainen luomuvuohenmaidosta tehty jogurtti, ja se valmistetaan Saloniemen juustolassa omien vuohien maidosta. Mielihalu-jugurtti on vastikään tullut Keskon valtakunnalliseen valikoimaan.

– Jugurtissa on juuri oikea yhdistelmä pehmeyttä, pyöreyttä ja happamuutta. Retrohenkinen pakkaus sopii tuotemerkille hyvin, ja kokonaisuus on viimeistelty, kiitteli raati voittajatuotetta.

Ammattikeittiösarjan voittaneet hampunsiementuotteet nostettiin esille kotimaisina ja ekologisina vaihtoehtoina niin manteleille kuin suolaisille pikkupurtaville. Ravitsemuksellisesti hamppu sisältää hyviä rasvahappoja.
– Toivomme valinnan osaltaan hälventävän hamppuun liittyviä ennakkoluuloja. Hamppu olisi tiloilla hyvä lisä viljelykiertoon, perustelee Luomuliiton puheenjohtaja Pauli Talvitie.

Keruutuotteet ja palvelualttius vakuuttivat

Kilpailussa kunniamaininnan ansainnut Arctic Warriorsin KERKKÄ-kuusenkerkkäjauhe tuo Lapin metsät ruokalautaselle.
– Kunniamaininnalla haluamme nostaa esille Suomen metsien vajaakäytetyt keruutuoteaarteet, joiden markkina etenkin luomusertifioituina kasvaa kansainvälisesti hurjaa vauhtia, kommentoi Luomuliiton elintarvike- ja keruuasiantuntija Jaana Elo.

Hän kiittelee myös ammattikeittiösarjassa kunniamaininnan saanutta Kiven Säästöpossua palvelualttiudesta.
– Yrittäjä toimittaa Luomupossun paistisuikaletta ammattikeittiöille halutussa pakkauskoossa. Tämä on juuri sellaista palvelua, jota ammattikeittiöissä arvostetaan, Elo kuittaa.

Luomuliitto palkitsee kiinnostavimmat luomutuotteet vuosittain. Valintaan vaikuttavat tuotteen maun ja pakkauksen lisäksi sen uutuusarvo, innovatiivisuus ja kaupallinen potentiaali. Palkintoraatiin kuuluvat Katja Tapio (valikoimajohtaja, S-ryhmä), Anni-Mari Syväniemi (toiminnanjohtaja, Ruokatieto Yhdistys ry), Timo Lepistö (keittiöpäällikkö, Finlandia-talo), Pauli Talvitie ja Jaana Elo.