Vuoden Luomuyritys 2017 on Vertin tila

Vuoden Luomuyritys 2017 on Vertin tila Mikkelin Haukivuoren Harjumaasta. Luomuliitto julkisti valinnan valtakunnallisten Luomupäivien yhteydessä Kuopiossa 9.11.2017.

Vertin tilan isäntäpari on Heikki ja Olka Mustalampi ja tilan toiminnassa mukana ovat myös Heikin vanhemmat Leena ja Pentti Mustalampi. Tila on perinteinen perheviljelmä, joka on ollut nykyisen suvun hallinnassa 1850-luvulta lähtien. Tila on monialaviljelmä, jonka päätuotteita ovat Hereford-karja ja sen kasvatus jalostuseläimiksi, nurmen ja viljan viljely, erikoiskasvit, kuten mansikka, sipuli ja omena sekä maatiaiskanat. Tilan erikoisuus on munivien maatiaiskanojen kasvatus laiduntamalla siirrettävässä mobiilikanalassa. Luomussa tila on ollut vuodesta 2011 lähtien.

– Vertin tila on luomun monialayritys, jossa eri tuotannonalat tukevat toisiaan. Toimintaa ohjaa kokonaisvaltainen ekologinen ajattelu. Tänä vuonna halusimme valita voittajaksi perinteisen perheviljelmän, perustelee Luomuliiton puheenjohtaja Pirjo Siiskonen valintaa.

Tilan viljelyksessä oleva peltopinta-ala on noin 100 hehtaaria ja tämän lisäksi tilalla on noin 50 hehtaaria metsälaitumia ja vanhoja hakamaita, joita tilan karja laiduntaa. Nämä alueet yhdessä tilakeskuksen, peltojen ja laiduntavien eläinten sekä uusiutuviin energialähteisiin perustuvan energian tuotannon kanssa muodostavat ekologisen kokonaisuuden, Vertin tilan.

– Tilamme toimintaa ohjaa kokonaisvaltainen ekologinen ajattelu, jossa tilamme eri toimintojen välisen vuorovaikutuksen avulla pyritään luomaan ainutlaatuinen kokonaisuus. Tämä kokonaisuus heijastaa myös meidän arvoja; ekologisuutta, huolellisuutta, avoimuutta sekä itsensä toteuttamisen vapautta, kertoo tilan isäntä Heikki Mustalampi.

Yhteystiedot:

Heikki ja Olka Mustalampi