Vuoden Luomutuotteet ylistävät suomalaista luomuviljaa

Sanna Leivo (Leivon leipomo), Erkki Mikola (Suomisen Maito / Jymy) ja Liisa Latva (Valio) ja edessä Kari Kaipainen (SunSpelt).

Luomuliitto valitsi Vuoden Luomutuotteeksi Valion jogurttinen tuorepuuro -tuoteperheen. Ammattikeittiösarjan voitti SunSpeltin Speltti risottojyvä. Kunniamaininnat sai Leivon leipomon Mamman kauranappi sekä Jymy minttusuklaa vegaaninen jäätelö.

Voittajat julkistettiin 5.10. Luomuelintarvikepäivässä Finlandia-talolla Helsingissä. Valitsijaraadissa oli mukana Luomuliiton toiminnanjohtaja Elisa Niemi, Pro Luomu ry:n puheenjohtaja Ilkka Alarotu, Luomuliiton elintarvikeasiantuntija Jaana Elo ja Laurea ammattikorkeakoulun Ravintola BarLaurean ravintolapäällikkö Teemu Sirainen.

– Luomumarkkinat kasvavat nyt kovaa vauhtia ja hyviä tuotteita oli kilpailussa mukana ennätyksellisen paljon. Luomulehti nostaa omiksi suosikeikseen voittajien ohella Livonsaaren rosmariininäkin, Kaitekin Paistovalmiin luomusienimixin, Utu lampaanmaitojogurtin ja L’Uomu Nokan Carne’val luomubroilerin jauhelihan, paljastaa Luomuliiton toiminnanjohtaja Elisa Niemi.

Tuorepuurot uutuus koko elintarvikesektorilla

On upeaa, että nimenomaan luomuna tuodaan kiinnostava uutuus, mikä osuu moneen trendiin yhtä aikaa, toteaa Ilkka Alarotu.

Välipalatuotteita halutaan lisää ja Valion jogurttiset tuorepuurot ovat mukavan ruokaisia annoksia. Makuina on omena-kaneli-kaura, vadelma-kaura sekä hedelmä-vilja, joista kaikki olivat raadin mielestä erittäin maukkaita.

Omenaa ja vadelmaa ei ole vielä saatavina tässä mittakaavassa kotimaisina luomutuotteina, mutta Valio on sitoutunut ostamaan kotimaisia vaihtoehtoja aina kun mahdollista.

Spelttirisotto voitti ammattikeittiösarjan

Ammattikeittiöissä halutaan riisiä ekologisempia lisäkevaihtoehtoja ja kotimaiset, eettiset tuotteet kiinnostavat. SunSpeltin Speltti risottojyvä vastaa juuri tähän kysyntään.

– Maku on todella hyvä ja se on myös ravitsevaa ja taipuu moneen käyttötarkoitukseen, toteaa raadin puolesta BarLaurean ravintolapäällikkö Teemu Sirainen.

Tuotetta saa 5 kg ja 20 kg pakkauksissa ammattikeittiöille ja kuluttajatuotteena tyylikkäässä 500 g paketissa.

Kunnianmaininnoissa kauraa

Luomuleipätuotteita on odotettu markkinoille lisää ja Mamman kauranapit hurmasivat raadin ihanalla maullaan ja erinomaisella koostumuksellaan, jossa on hieman rapeutta reunoissa.

– Se on loistava paitsi kuluttajatuotteena vaan myös loistava tuote ammattikeittiöille niin lounaalle kuin edustustarjoiluun, toteaa Luomuliiton elintarvikeasiantuntija Jaana Elo.

Kauranapissa ei ole muuta viljaa kuin kauraa, jonka terveysvaikutuksen ovat tulleet mukavasti tutuksi viime vuosina. Pakkauksessa on hienosti tuotu esiin tuotteen tarina.

Jymy on ulkomaita myöten palkittu luomujäätelöyritys, joka on tuonut markkinoille nyt myös vegaanisia vaihtoehtoja. Minttusuklaan maku on suorastaan huumaavan ihana ja sitä ostavat myös vain maitopohjaisiin jäätelöihin tottuneet. Se oli markkinoilletulon jälkeen heti kesäkuussa Suomisen maito Oy:n Jymy-mauista suosituin.

Lisätietoja:
, puh. 0400 534003