Vuoden Luomutuotteet hyviä esimerkkejä monipuolisista luomuvalikoimista

Luomuliitto valitsi Vuoden Luomutuotteeksi Juustoportin Luomu Maitorahkan. Kunniamaininnan sai Pajuniemen Luomu Herkkumaksamakkara.Ensimmäistä kertaa kilpailussa mukana oli myös ammattikeittiösarja ja sen voitti Munax luomumunamassa. Voittajat julkistetaan keskiviikkona Gastro-messujen estradilla Lisää luomua ammattikeittiöihin –Luomupäivän yhteydessä.

– Juustoportin maitorahka on ensimmäinen laajan levikin luomu maitorahka tuote. Raati pitää tärkeänä sitä, että luomutuotevalikoimia kasvatetaan ulottumaan kaikkiin tuotteisiin. Rahkan maku oli myös erityisen hyvä: sopivan hapokas ja niin pehmeä, että se on herkku vain marjojen kanssa – myös ilman sokeria, kuvaa Jukka Lassila Luomuliitosta raadin pohdintoja.

– Juustoportti on perheyritys, joka tuottaa maitotuotteita Juvan Luomun maidosta. Luomu Maitorahka on perinteisellä valmistusmenetelmällä valmistettu maukas, täysin lisäaineeton maitorahka. Luomu maitorahkaa voi käyttää monipuolisesti leivontaan, jälkiruokana ja välipalana. Rahka rasvaton ja siinä on jopa 10 prosenttia proteiinia, kertoo Timo Keski-Kasari Juustoportilta.

Kunniamaininnan saanut Pajuniemen Luomu Herkkumaksamakkara on myös esimerkki suomalaisesta pk-yrityksen tuotteesta, jonka raaka-aineet ovat suomalaisia.

– Hyvä, voimakas maku, totesivat raatilaiset kuin yhdestä suusta maksamakkaraa maistaessaan.
– Kuin samettia suussa, ylistettiin.

Luomuliiton Vuoden luomutuote –kilpailulla halutaan tuoda esiin suomalaisia luomu-uutuuksia, joiden maku ja rakenne ansaitsee kiitosta ja joka tuo myös jotakin uutta mielenkiintoista markkinoille.

Ammattikeittiösarjan voittanut Munax-luomumunamassa valmistetaan patentoidulla ranskalaisella
laitteistolla, joita ei ole muualla Pohjois-Euroopassa vielä käytössä. Munamassa pystytään pastöroimaan totuttua korkeammassa lämpötilassa ja näin saadaan kokonaispastörointiaikaa lyhennettyä.

– Tuote säilyy pidempään ilman säilöntäaineita ja sen toiminnalliset ominaisuudet, kuten vaahtoutuvuus ja koaguloituminen, säilyvät paremmin. Uuden prosessin ansiosta oli mahdollista tuoda lisäaineeton luomumunamassa suurkeittiöiden käyttöön, kertoo Heikki Harismaa Munax Oy:stä, jonka kaikki omistajat ovat munantuottajia ja myös työskentelevät yrityksessä. Se on perustettu vuonna 2003 ja sen omistavat Torikan, Majanderin ja Vennon perheet.

– Luomuaamiaiset ovat suosittuja ravintoloissa. Markkinoiden ensimmäinen luomumunamassa helpottaa ammattikeittiöiden työtä, toteaa raati.

Vuoden Luomutuote –raadissa olivat mukana maataloustuottaja Jukka Lassila, elintarvikealan konsultti Jaana Elo, keittiömestari Kim Palhus sekä Pro Luomu ry:n puheenjohtaja ja SOK:n valikoimajohtaja Ilkka Alarotu.

Lisätietoja:

Elisa Niemi, Luomuliiton toiminnanjohtaja, , puh. 0400 534 003