Vuoden Luomutuote ja Vuoden Luomuyritys -kilpailut avattu

Paljasta meille maan mahtavimmat maut ja etevimmät luomuyrittäjät!

Vuonna 2018 Suomessa aloitti ennätysmäärä uusia luomutiloja. Samalla luomun kotimaan kysyntä ja vientimarkkinat kasvavat kohisten. Luomuliitto kutsuu edelläkävijäyritykset sekä tuoteuutuudet ja ikisuosikit mukaan Vuoden Luomutuote ja Vuoden Luomuyritys -kilpailuihin. Haluamme kilpailuilla kannustaa luomuyrittäjyyteen ja tuotekehitykseen sekä nostaa esille tarinoita tuotteiden ja toimijoiden takaa.

Lue kriteerit Vuoden Luomutuotteelle ja ilmoittaudu mukaan 23.8. mennessä täällä.

Voit esittää ehdokastasi Vuoden Luomuyritykseksi 4.10. mennessä täällä. Ehdokas voi olla maatila tai elintarvikejalostusta tai -myyntiä tekevä yritys.

Vuoden Luomutuote -kilpailun voittajat julkistetaan 02.10. Luomuelintarvikepäivässä Finlandia-talolla. Raatiin kuuluvat Ilkka Alarotu (Pro Luomu), Anni-Mari Syväniemi, Timo Lepistö, Pauli Talvitie ja Jaana Elo. Raadin sihteerinä toimii Susann Rännäri. Vuonna 2018 palkinnon vei Sunspeltin Spelttimuro ja kunniamaininta myönnettiin Terissaaren Korte-siiderille.

Vuoden Luomuyrityksen valitsee Luomuliiton hallitus, ja palkinto julkistetaan valtakunnallisilla Luomupäivillä Jyväskylässä 6.11.2019. Vuonna 2018 palkitsimme Vuoden Luomuyrityksenä Isokummun lammastilan.