Vuoden Luomutuote 2013

Luomuliitto valitsi Vuoden Luomutuotteeksi West Charkin Lumikinkun. Kunniamaininnan sai Lapin kulta premium luomu lager.

– Lumikinkku on maukas mutta raikas ilmakuivattu kinkku. West Chark Oy on kasvava perheyritys, joka vie luomualaa eteenpäin yhteistyöllä ja kiinnostavalla valikoimalla, kertoo raadin ja Luomuliiton puheenjohtaja Jukka Lassila.

Vuoden Luomutuote -kilpailulla halutaan tuoda esille uusia luomutuotteita, joiden pääraaka-aineet ovat suomalaisia. West Chark toimii Raaseporissa ja tuotteita toimitetaan koko Suomen alueelle. Lumikinkun valmistukseen käytettävä liha tulee Munsalassa sijaitsevalta Skogsjön tilalta.

– Lähitulevaisuuden suunnitelmissa on satsaus Saksan markkinoille, jossa lumikinkkua nostetaan kärkituotteeksi edustamaan suomalaista ruokaa parhaimmillaan, paljastaa West Charkin toimitusjohtaja Jan Westman.

Lumikinkku on vuonna 1999 toimintansa aloittaneen West Charkin ”kruununjalokivi”, jonka suosio noussut sekä ravintoloissa että kaupoissa. Se valmistetaan ikivanhalla suomalaisella lihankuivausmenetelmällä: Merisuola hierotaan lumikinkkuun käsin ja sen annetaan imeytyä kaksi viikkoa, minkä jälkeen kinkku kylmäsavustetaan leppälastuilla. Lumikinkku saa kypsyä 12 kuukautta ihanteellisissa lämpö- ja kosteusoloissa. Lihan oikea kypsyys todetaan hevosen kylkiluulla – vain todellinen ammattilainen tietää, milloin piston vastus on juuri oikea.

Lumikinkkua voi syödä sellaisenaan. Se sopii leivän päälle, tapas-annoksiin tai seisovaan pöytään. Tuotteen pakkaus on raadin mielestä hyvä ja pisteitä toi se, että siinä myös kerrotaan tuotteet tarinaa.

Kunniamaininta: Lapin kulta premium luomu lager

– Lapin kulta premium luomu lager 5,2 % on ensimmäinen ja toistaiseksi ainut vahva luomuolut. Sen maku on maukas ja viljaisa. Pääraaka-aine on suomalainen luomuohra, kertoo Jukka Lassila.

– Olemme ylpeitä Lapin Kulta luomuoluen saamasta tunnustuksesta. Tuotteen valmistus tukee merkittävällä tavalla luomuviljelyn laajenemista, iloitsee Pekko Koski Hartwall Oy:stä.

Lumikinkku ja Lapin kulta premium luomu lager sopivat raadin mielestä erinomaisesti yhteen ja sopivat erityisiin hetkiin.

Vuoden Luomutuote –raadissa olivat mukana maataloustuottaja Jukka Lassila, elintarvikealan konsultti Jaana Elo, MTK:n ruokakulttuuriasiamies Anni-Mari Syväniemi sekä keittiömestari Kim Palhus. Voittajat julkistettiin Luomu ja hyvinvointi –seminaarissa Joensuussa tiistaina.
Lisätietoja:
Elisa Niemi, Luomuliiton toiminnanjohtaja, , puh. 0400 534 003