Vinkkejä yhdistystoimijoille

Luomuyhdistykset toimivat lähes poikkeuksetta vapaaehtoisvoimin. Kaikenlaiset pienetkin panokset ovat siis hyvin tervetulleita!

Some-kanavat

Sosiaalisen median kanavien kautta on hyvä innostaa ihmisiä mukaan yhdistystoimintaan ja tiedottaa luomuun liittyvistä asioista. Kaikkia kanavia ei tarvitse ottaa käyttöön. Alla näitä jonkinlaisessa tärkeysjärjestyksessä.

Luomuyhdistyksen sähköpostiryhmä

Sähköpostiosoitteet voivat olla ylhäällä excelissä tai voi hyödyntää googlegroups-listoja, jolloin on helpompi mm. kaikkien halukkaiden lähettää viestejä, kun listalla on oma osoite.

Luomuliiton sähköpostilistoilta voi mielellään lähettää viestejä eteenpäin yhdistyksen sähköpostilistalle ja myös suositella liittymään esim. tuotantosuuntakohtaisiin ryhmiin.

Luomuyhdistyksen Facebook-ryhmä tai -sivu

Luomuliitto FacebookissaMonilla yhdistyksillä on jo Facebook-sivu tai -ryhmä. Ryhmään on helppo kaikkien kommentoida, joten se edistää sivua paremmin aktiivista keskustelua. Sivu on virallisemman oloinen ja vaatii muutaman aktiivisen päivittäjän. Molempiin voi mielellään jakaa Luomuliiton sivun ja erilaisten luomu-ryhmien julkaisuja.

Luomuyhdistyksillä ei vielä ole omia Twitter-tilejä, mutta Luomuliiton työntekijät twiittaavat luomuyhdistyksiä esiin aina mahdollisuuksien mukaan. Saa vinkata!

Muut some-kanavat

Some-kanaviahan on paljon YouTubesta, Instagramiin ja Snapchattiin. Hienoa, jos yhdistyksistä löytyy aktiivisuutta olla esillä näissäkin!

Tapahtumien järjestäminen

Luomuyhdistyksen kannattaa kutsua jäseniään ja erilaisia yhteistyötahoja järjestämään kanssaan tapahtumia. On myös hyvä olla mukana yhteistyökumppanina esimerkiksi ProAgrian, MTK:n, yritysten ja vaikkapa Maa- ja kotitalousnaisten, Marttojen ja 4H:n tapahtumissa.

Tapahtumista kannattaa ilmoittaa some-kanavien lisäksi Luomulehdessä (huom. ilmestymisaikataulut, ota ajoissa yhteyttä ) sekä luomu.fi-tapahtumakalenterissa. Näistä näkee myös, mitä muiden tapahtumia on tulossa, joihin kannattaisi mennä mukaan!

Kuvia

Yhdistyksien toimintaa on hyvä tuoda esiin kuvilla! Ennen kaikenlaisia tapaamisia ja niiden on hyvä varmistaa, että kuvia tulee otettua.

Lisäksi voi hyödyntää Luomuliiton mediagalleriaa ja EU:n luomukuvapankkia.

Jäsenedut

Luomuliiton jäsenetujen lisäksi yhdistyksien on hyvä miettiä mahdollisuuksia paikallisiin jäsenalennuksiin.

Nuoret mukaan!

Tavoitteena on, että nuori sukupolvi saadaan mukaan toimintaan jo ennen sukupolven vaihdosta. Nuorille voi olla paljonkin hyötyä yhdistyksien vapaaehtoistyössä opituista taidoista, kuten tapahtumien järjestämisestä ja viestinnästä. Luomulehden vapaaehtoistentiimissä voi oppia journalismia ja myös muihin työryhmiin voidaan ottaa nuoriakin mukaan.

Pienten lasten vanhemmatkin ovat maataloustuottajien ikähaitarissa nuoria ja heidän osallistumistaan kannattaa helpottaa tekemällä ja viestimällä, että tapahtumat ovat lapsiystävällisiä.

Lapsia voi ottaa mukaan vaikkapa seminaaritilaisuuksiinkin!