Valtakunnalliset Luomupäivät viedään verkkoon 3.–4.11.

Sadat luomualan ammattilaiset kokoontuvat ensi viikolla kaksipäiväisille Luomupäiville, jotka järjestetään tänä vuonna kaikille avoimena, maksuttomana verkkotapahtumana.

Tapahtuma suunniteltiin alunperin toteutettavaksi Joensuussa, ja Pohjois-Karjalan luomuosaaminen näkyykin ja kuuluukin ohjelmassa paikallisten toimijoiden puheenvuoroissa sekä virtuaalivierailuilla alueen yrityksiin.

Luomupäivät avaa eurokansanedustaja Elsi Katainen (kesk.), joka tuo tapahtumaan tuoreimman tiedon CAP-neuvotteluiden etenemisestä.

Pääpuhujana esiintyy Ruotsissa pientilaa viljelevä kouluttaja Richard Perkins, joka on inspiroinut viljelijöitä ympäri maailmaa tekemään pienistäkin maatiloista tuottavia. Puheenvuorossaan hän tuokin esille uutta näkökulmaa siihen, miten pienikin maatila saadaan tuottamaan taloudellisesti kannattavasti. Perkins on hiljattain julkaissut uudistavasta viljelystä kirjan Regenerative Agriculture.

Regeneratiivinen eli uudistava viljely on esillä myös toisen tapahtumapäivän rinnakkaisohjelmissa, joissa selvitetään myös, miten lisätä luomun käyttöä ammattikeittiöissä, miten EU:n uusi luomuasetus muuttaa kotieläintaloutta sekä miten keruutuotteet saadaan luomulaatuisina markkinoille.

Valtakunnalliset Luomupäivät kokoaa vuosittain yhteen luomualan ammattilaiset ympäri Suomen. Tapahtuman järjestävät yhteistyössä Luomuliitto, Luomuinstituutti, ProAgria Itä-Suomi, Elinkeinoa ja liiketoimintaa ruokaketjussa (ELLI) -hanke, KUMAKKA – Kumppanuusmaataloudella kestävyyttä, kilpailukykyä ja maatalouden arvostusta -hanke sekä Savo-Karjalan luomuyhdistys.

Lisätiedot:

Noora Mantere