Tuottajien ja kuluttajien yhteistyö hurjassa kasvussa

IMG_1449Luomuliitto järjesti 17.-23.5. kansainvälisen kumppanuus­maataloustapaamisen. Erilaiset toimijat esittelivät malleja, joilla kuluttajat ja tuottajat saadaan kohtaamaan uudella tavalla.

– Suomessa ns. REKO-lähiruokarenkaat ovat lisääntyneet räjähdysmäisesti. Niissä on yli 40 000 jäsentä eri puolilla Suomea ja uusia jäseniä tulee nyt satoja päivässä. Ensimmäinen rinki syntyi keväällä 2013, kertoi mallin kehitellyt Thomas Snellman.

REKO-renkaissa tuottajat ja kuluttajat kokoavat tilauksen omissa Facebook-ryhmissä. Luomuliiton retkellä tutustuttiin REKO-renkaisiin Pirkanmaalla ja toiminnan alkulähteillä Pietarsaaressa.

Kumppanuusmaatalous on Suomessa uusi termi ja syntynyt käännöksenä englannista: Community Supported Agriculture. Varsinaisissa kumppanuusmaatalous malleissa on mukana se, että kuluttajat osallistuvat tuotannon kehittämiseen ja ostavat satoa ennakkoon tai ovat mukana mahdollistamassa investointeja maatilalla.

Ranskalainen Alter-Conso –osuuskunta on sopinut tasapuolisen työnjaon ja aikataulutetun toimintamallin, johon sekä kuluttajat että tuottajat sitoutuvat. Kuluttajat maksavat sadosta ennen satokautta. Koko Ranskassa suosion räjähdysmäistä kasvua kuvaa se, että ensimmäinen kumppanuusmaatila aloitti vuonna 2001 ja reilussa kymmenessä vuodessa niitä on syntynyt yli 1600. Asiakkaita on jo 200 000.

Toimijoita ympäri Eurooppaa yhdistää tarve kehittää aidosti kestävämpiä ruokasysteemejä, jotta pystytään vastaamaan ympäristöhaasteisiin. Paikallisessa ruokaketjussa laatu on parempi kuin supermarketeissa. Tuotteet ovat pääosin luomua tai kuluttajat pyytävät tuottajia siirtymään luomuun – tämä kokemus on tullut nyt myös Suomesta. Hinta voi olla alhaisempi kuin kaupoissa, koska tuottoa ei valu välikäsille. Tuottaja saa reilun korvauksen työlleen ja pystyy investoimaan etukäteismaksujen ansiosta.

• Ohjelman mukaisesti vierailimme Pirkanmaalla, Pohjanmaalla ja pääkaupunkiseudulla.

Kansainvälisiä vieraita

• Ulkomaalaisia vieraita tulee yhteensä 13 henkeä ja myös muita kuin tässä mainittuja voi haastatella.

Belgia

Wim Merckx, Voedselsteams

Voedelsteams kehittää verkostoja maakunnittain ja on edelläkävijä lyhyiden ruokaketjujen ja kaupungin ja maaseudun vuorovaikutuksen edistäjänä.

Saksa

Peter Volz, Die Agronauten
Agronauten on voittoa tavoittelematon kestävän maatalouden ja aluetalouden tutkimusorganisaatio. Agronauten on ennakkoluuloton uusien sosiaaliset ja ympäristönäkökulmat huomioon ottavien ruoantuotantoketjujen kehittäjä.
Aikaisempaa kokonaisvaltaisempaa tutkimusta tehdäkseen Agonauten kokoaa yhteen eri tieteenalat ja maatalouden toimijat.

Ranska

Jocelyn Parrot, Urgenci

Urgenci on kansainvälinen merkittävä kumppanuusmaatalouden ja ruokapiirien kokoaja. Jocelyn Parrot voi antaa haastattelun myös suomeksi. Tämäkin kansainvälinen hanke, jossa Luomuliitto on mukana, sai alkunsa Urgencin aloitteesta.

Alter Conso – ruokaosuuskunta
Lyonin alueella toimiva Alter Conso on uuden tyyppinen sosiaalinen osuuskunta joka toimittaa paikallisten viljelijöiden tuottamia ruokakoreja viikottain yli 700 perheelle.
Luomulehdessä 6/2013 s.44-45.

• Esityksiä Lahden ja Helsingin seminaareista 2014 täällä.

Joitakin suomalaisia esimerkkejä

• REKO-renkaita on ympäri Suomea – eniten Pohjanmaalla. Uusimmat ovat Laihialla, Oulussa ja Iisalmessa. Lisätietoja REKO-ringeistä ja retkemme Pohjanmaan kohteista: , puh. 040 8273 549
  • Herttoniemen ruokaosuuskunta, Helsinki/Vantaa
  • Oma maa, Tuusula
  • Lahden Ruokaosuuskunta
  • Minun omenapuu, Espoo

Lisätietoja ja kuvia: , puh. 0400 534003

25246_EU_flag_LLP_suomiLuomuliiton kansainvälistä kumppanuusmaatalous-hankettarahoittaa Euroopan komissio.