Toimintasuunnitelma 2012
Toimintalinja I JÄRJESTÖ
Tavoitteet:
- Jäsenmäärän kasvattaminen.
- Joko alueyhdistyksen kautta tai suoraan Luomuliiton jäsenenä olevat tuntevat saavansa odottamaansa tukea ja palveluita.
Toimenpiteet:
- Tehtävät ja vastuut määritellään tarkasti. Toimintaryhmiä kehitetään taustajoukoiksi hallituksen jäsenien vastuualueisiin ja muihin asiakokonaisuuksiin.
- Toimintaa ohjaa Luomuliiton liiketoimintasuunnitelmassa määritellyt visio, missio ja arvot.
- Hallitus saa raportin toimintasuunnitelman ja budjetin toteutumisesta neljännesvuosittain.
- Osallistutaan jäsenyhdistysten kokouksiin mahdollisuuksien mukaan pyyntöjen perusteella.
Mittarit:
- Maksaneiden jäsenten määrä.
- Toimintaryhmien ja luomuyhdistyksien aktiivisuus (tiedotteiden ja tapahtumien määrä).
Toimintalinja II EDUNVALVONTA
Tavoitteet:
- Keskitytään ennakoivaan ja keskustelevaan edunvalvontaan.
- Luomuliitto tekee yhteistyötä MTK:n keskusjärjestön ja luomuyhdistykset MTK:n paikallisten toimijoiden kanssa. Pro Luomu ry:n jäsenenä ollaan aktiivisia.
- Lainsäädännön tulkintoja ohjataan luomutuotannon erityispiirteitä tukevaksi.
- Valvontakäytäntöjä seurataan ja niihin otetaan kantaa aktiivisesti.
- Ollaan mukana yhteistyössä luomututkimuksen ja luomualan ammattikoulutuksen kehittämisessä.
- Seurataan ja tehdään kentälle tutummaksi eurooppalaista luomualan keskustelua sekä IFOAM:n EU-ryhmän toimintaa.
- Kehitetään toimintatapaa, joka synnyttää syvällistä ja laajan keskustelua ja sen ansiosta perusteltuja kannanottoja.
Toimenpiteet:
- Liitto tekee esityksiä ja aloitteita luomutuotannon kehittämiseksi.
- Osallistutaan MMM:n luomualajaoston, MTK:n luomuvaliokunnan, Pro Luomun ja luomuhankkeiden työskentelyyn.
- Suora yhteys vaikuttajiin liittyen esimerkiksi maatalouspolitiikan uuden ohjelmakauden sisältöön.
- Laaditaan lausuntoja luomutuotantoa koskevista mietinnöistä ja asetusluonnoksista.
Mittarit:
- Järjestelmän puutteiden karsiutuminen.
- Aloitteiden ja kannanottojen määrä sekä teho.
Toimintalinja III VIESTINTÄ JA LUOMUALAN VERKOSTOT
Tavoite:
- Sisäistä viestintää kehitetään luomuyhdistyksien ja Luomuliiton sisällä.
- Viestintää ja verkostoitumista kaupan ja jalostajien kanssa kehitetään yhteistyössä Pro Luomu ry:n kanssa.
- Luomupäivät toteutetaan näyttävästi ja uskottavasti laajassa yhteistyössä.
Toimenpiteet:
- Luomuliiton www-sivuja kehitetään luomu.fi-hankkeen kanssa synenergisesti.
- Sähköpostilistojen ja muiden verkkotyökalujen käyttöä kehitetään. Netin, lehden ja jäsenkirjeiden tehtävät ja merkitys määritellään.
- Tiedotusvälineille tarjotaan edelleen aktiivisesti juttuja/juttuaiheita ja kannanottoja ajankohtaisiin asioihin.
- Osallistuminen Okra-näyttelyyn.
Mittarit:
- Näkyvyys mediassa
- Keskustelun aktiivisuus
- Saadun palautteen määrä ja laatu
- Luomuliiton sivujen kävijämäärät
Toimintalinja IV LUOMULEHTI
Tavoitteet:
- Lehden artikkelit herättävät keskustelua Luomuliiton sisällä.
- Lehden tilauskanta kasvaa.
- Lehden laadusta tulee hyvää palautetta.
- Lehden tekeminen on taloudellisesti yhä kannattavampaa.
Toimenpiteet:
- Lehden laajuus säilyy entisellään: kuusi 64-sivuista lehteä.
- Tutkitaan lukijoiden mielipiteitä lehdestä, jotta linjaa voidaan tarvittaessa säätää.
- Toteutetaan Luomulehden markkinointikampanja yhdessä alueyhdistysten kanssa.
- Osallistutaan alan tapahtumiin markkinointimielessä.
- Lehtineuvosto kehittää lehteä yhteistyössä toimitussihteerin ja päätoimittajan kanssa.
Mittarit:
- Palaute
- Tilaustuotot
- Mainostuotot
- Lehden toiminnan kannattavuus
Toimintalinja V LUOMUVILJELIJÄN AMMATTITAITO
Tavoitteet:
- Luomuliitto tarjoaa neuvontapalveluita ja on mukana kehittämässä luomuneuvontaa kokonaisuudessaan.
- Kohotetaan luomuviljelijän ammattiylpeyttä ja motivaatiota.
Toimenpiteet:
- Tehdään yhteistyötä ProAgrian kanssa.
- Seurataan aktiivisesti luomualan ammattitaitoon liittyviä hankkeita. Tarvittaessa osallistutaan itse hankkeisiin.
- Tarjotaan yhteistyötä luomualan ammattitaitoa parantaville tahoille.
- Mentor-hanke aloitetaan, jos rahoitus saadaan.
- Pyritään saamaan neuvontaa erityisesti kotieläintuotantoon.
- Valitaan Vuoden Luomuyritys sekä Vuoden Luomutuote.
Mittarit:
- Tuotetun materiaalin määrä
- Järjestettyjen tilaisuuksien määrä
- Osallistujien määrä
- Kentän tyytyväisyys