Terveiset jäsentreffeiltä

Mikolan Luomutilan jääsalaatti kasvatetaan maa-alustalla. Herkullisen rapeaa ja komean kokoista salaattia toimitetaan muun muassa useammallekin ruokapiirille.

Lounais-Suomen luomuyhdistyksen avoimet ovet järjestettiin Tita-Marjut ja Osmo Salosen Mikolan Luomutilalla Luomuviikolla 4.10.

Mikolan tilan nykyinen omistajapariskunta otti tilan hoitoonsa vuonna 1997. Tila oli siirretty luonnonmukaiseen tuotantoon jo edellisen omistajan aikana. Kasvihuoneita oli neljä ja lisäksi avomaan viljelyksiä muutama hehtaari. Tilan pinta-ala on pysynyt vuosien saatossa samana, mutta toiminta on tehostunut ja kasvihuoneiden määrä tuplaantunut.

Mikolan Luomutilalla on erilaisia asiakkaita, joilla on hyvin erilaisia tarpeita. Tilan sijainti vilkkaasti liikennöidyn Rymättyläntien varressa mahdollistaa toimivan suoramyynnin, mikä taas osaltaan mahdollistaa sen, että tilalla voidaan kokeilla harvinaisempienkin kasvien viljelyä. Avomaalla Saloset viljelevät marjoja, perunaa sekä lukuisaa määrää erilaisia kasviksia.

– Pienet kokeiluerät tuovat vaihtelua tuotevalikoimaan ja toki myös työhömme, Tita-Marjut Salonen toteaa.

Tomaatti kaipaa reilusti tilaa kasvaakseen hyvin, ja Salosten korkeassa tomaattihuoneessa tomaatin varret nousevatkin rehevinä ylös kohti korkeuksia. Salosten luomutomaatit saavat kaivaa juurensa kompostilla höystettyyn peltomaahan, kun tavanomaiset tomaatit kasvatetaan turvepusseissa tai lasivillassa. Maapohjakasvatus toimii hyvin, eikä Salosten kokemusten mukaan maahan varastoidu taudinaiheuttajia tai tuholaisia yhtään enempää kuin muihinkaan kasvualustoihin.

Kasvukautta pidennetään keväällä ja syksyllä kasvihuoneita lämmittämällä. Ekologiset energiaratkaisut kiinnostavat Salosia ja uusimpaan kasvihuoneeseen aiotaankin rakentaa keräävä lämmitysjärjestelmä. Kasvihuoneen yläosasta tullaan imemään lämmintä ilmaa kasvupenkkien alla kulkevaan putkistoon. Varsinkin kasvualustan viileydestä kärsivän kurkun istutusta voitaisiin näin jouduttaa.

Mikolan luomutilan toimintaa on pitkäjänteisesti kehitetty niin, että asiakkaita voidaan palvella yhtä joustavasti ja laadukkaasti olivat ne sitten laatikoittain samaa tuotetta ostavia marketteja tai satunnaisia ohikulkijoita. Saloset ottavat mielellään palautetta tuotteistaan, eikä niissä häpeilemistä olekaan – salaatti on viisi kertaa isompi ja tosi hyvänmakuinen, ja myös säilyy hyvin, kehuu vakiasiakas Laura Suvanto.

Suvanto suomii kovin sanoin kaupan metkuihin haksahtavia kuluttajia – vuosikausia on jo puhuttu kaupan tuotemerkkien peittelevän tuotteiden alkuperää, mutta ihmiset vain menevät ja ostavat niitä.

Seppo Lohtaja kertoo palauttaneensa ison ketjuliikkeen kanta-asiakaskortin palautteen kera – luomuvalikoimat ovat huonot ja vielä kun tuli ilmi se saksalaisen luomumaidon tuonti, niin meni lopullisesti maku ketjun touhuun. Lohtaja kertoo ymmärtävänsä, että kauppiaalta vaaditaan panostusta, jos tuotteita tulee tavanomaisen tukkulogistiikan ohi suoraan tuottajilta, mutta toivoo silti, että näin voisi olla.