Teollisuus ujuttaa gmo-tuotteita ruokapöytiin

– Suurimpien rehutoimijoiden Suomen rehun ja Raision aikeet geenimuunnellun rehun valmistuksen aloittamisesta pöyristyttää. Kuluttajat eivät halua gmo:n avulla valmistettuja tuotteita ja myös tuottajat suhtautuvat kriittisesti gmo-tuotantoon, toteaa Luomuliiton puheenjohtaja Jukka Lassila.

– Hallitusohjelmassakin mainitut pyrkimykset rakentaa Suomesta luomutuotannon kärkimaata ja ympäristöystävällisen maatalouden edelläkävijää heikentyy oleellisesti, jos nyt pilaamme maineemme gmo:lla, Lassila alleviivaa.

Tähän asti Suomi on ollut yksi harvoja maita, jonka eläintuotanto on pysynyt suhteellisen gmo-vapaana. Gmo-rehun käytöstä ei tarvitse nykysäännöillä kertoa pakkausmerkinnöissä, mutta kuluttajilla on ollut mahdollisuus varmistua gmo-vapaudesta valitsemalla luomua tai niiden yritysten tuotteita, jotka ovat vapauden pystyneet takaamaan.

Suurten rehutoimijoiden ottaessa gmo-rehun valmistukseen, gmo-vapaita tuotteita valmistavien elintarvikeyritysten mahdollisuudet saada tuotantoon soveltuvia raaka-aineita heikkenisivät olennaisesti. Rehutehtaiden perustelut gmo-ainesten käyttöönotolle halvemman hinnan perusteella ei vakuuta Luomuliittoa.

– Totta kai tuotteet, joille ei ole kysyntää ovat halvempia. Ruokaskandaaleista on saatu tarpeekseen ja nyt kuluttajat haluavat tietää mitä suuhunsa pistävät. Tämän johdosta luomulla ja puhtailla tuotteilla on kysyntää maailmalla.

Puhdasta maataloutta?

– Suomalainen tuotanto joutuu tässä suuren valinnan eteen: panostetaanko meillä laatuun ja puhtauteen vai haluammeko tuottaa halpaa, epämääräistä massaa, josta käyttäjä ei ikinä saa tietää sisältöä ja tuotantomenetelmiä?

Yksi keskeisiä maataloutemme ongelmia on heikko valkuaisomavaraisuus. Tavanomaisenkin soijan viljely aiheuttaa merkittäviä ympäristöongelmia sen tuotantoalueilla. Nyt näitä maataloutemme aiheuttamia, mutta kolmansiin maihin siirrettyjä ympäristöhaittoja pahennetaan entisestään siirtymällä gmo-soijan käyttöön.

– Ratkaisu tähän löytyisi helposti kehittämällä valkuaiskasvien viljelyä ja pyrkimällä valkuaisomavaraisuuteen, kuten luomutuotannossa. Valkuaiskasvien viljelyn lisääntyminen loisi myös pohjaa luonnonmukaiseen tuotantoon siirtymiselle ja kestävälle tuotannolle, kertoo Lassila.

Kotimaisien omistajien vastuu

Luomuliitto perää nyt vastuuta rehutehtaiden suurimmilta kotimaisilta omistajilta. SOK jäi 40 % vähemmistöosakkaaksi Suomen Rehun omistavaan Hankkija-maatalouteen myytyään enemmistön Tanskalaiselle DLA-konsernille. MTK on äänimäärältään suurin omistaja Raisioissa. SOK on painottanut luomun edistämistä näkyvästi markkinoinnissaan ja MTK:n rooli tuottajajärjestönä pitäisi itsestään selvästi olla kotimaisen tuotannon turvaaminen ja puhtaan imagon ylläpitäminen.

– Kyllä noilla äänimäärällä pitäisi jotain mahdollisuutta olla omistajanohjaukseenkin, toteaa Lassila.
Tässä nyt vaaditaan vain omistajilta hieman suoraselkäisyyttä ja kanttia, jotta aikeet gmo-rehun valmistamiseksi saadaan torpattua, Lassila jatkaa.

Lisätietoja:

Luomuliiton puheenjohtaja