Asiantuntija vastaa

Tavanomaisesta luomuun?

Miten tavanomaista peltolohkoa kannattaa siirtää luomupuutarhatuotantoon?

Luomupuutarhaviljelyn suunnittelu kannattaa aloittaa ko. lohkolle jo pari vuotta ennen varsinaista viljelykasvia. Etenemisnopeuteen vaikuttaa niin maalaji, -rakenne, kuin rikkakasvienkin määrä. Intensiivisen tavanomaisen puutarhaviljelyn jälkeen on hyvä pitää 1-2 vuotta viherlannoituksella ja keskittyä maan multavuuden ja rakenteen parantamiseen.

Melko yleinen tilanne on, että kesantona tai nurmena olleesta lohkosta halutaan saada vihannes- tai marjapeltoa. Tärkeintä on silloin päästä monivuotisista rikkakasveista, kuten juolavehnästä ja ohdakkeesta eroon. Yksi parhaita ja nopeimpia keinoja on heinän murskaus syksyllä lyhyeen sänkeen, ajo toukokuussa tehokkaalla lautasäkeellä ja sen jälkeen pikakesanto esim. kvick-finn -tyyppisellä laitteella, joita löytyy myös urakoitsijoilta.

Jos peltoa ei kynnetä, maan pinnalla olevaa rikkasiemenpankkkia saadaan tehokkaasti idätettyä ja monivuotisia rikkoja hävitettyä ennen varsinaisen satokasvin istutusta tai kylvöä. Menetelmä on huomattavasti tavallista avokesantoa nopeampi ja kilpailukykyinen vaihtoehto myös tavanomaisen viljelyn kemialliselle kesannolle. Jokaisen pellon osalta tarkka etenemissuunnitelma täytyy kuitenkin miettiä tapauskohtaisesti ja Luomuliiton neuvonnasta saa tähänkin apua.

Puutarhatuotannon asiantuntija Mikko Rahtola, puh. 040 573 4791

Kysy sinäkin – ilmaiseksi! Lisää asiantuntijoista täällä.

Tämä kysymys ja vastaus myös Luomulehdessä. www.luomulehti.fi

Palveluja ja toimintaa tuotantosuunnittain.