Luomuliitto SuomiAreenassa: Järkevät proteiinit ruoantuotannon tulevaisuuden ytimessä

Mitä Suomi syö 2030? Kuluttajat ja tuottajat ruokatrendien viidakossa -paneelikeskustelu Porin SuomiAreenan BePOP-lavalla käydään 10.7. klo 13.30-14.45.

– Kiinnostus proteiinipitoisiin kasveihin on yksi nouseva trendi. Me Luomuliitossa uskomme siihen, että tulevaisuuden Suomessa tuotetaan fiksummin proteiinia niin ihmisille kuin eläimillekin, toteaa paneelikeskustelun kommentaattori, Luomuliiton varapuheenjohtaja Janne Rauhansuu.

Tällä hetkellä suomalaisten ruokavalioissa on paljon lihaa, joka on tuotettu ulkomaisella proteiini- eli alkuaisrehulla – vaikka itse eläin olisikin tuotettu Suomessa. Kotimaassa olisi kuitenkin luonteva tuottaa enemmän proteiinikasveja.

– Viime vuosina härkäpavun viljely on lisääntynyt selvästi – luomutuottajien into on levinnyt tavanomaiseenkin tuotantoon. Myös esimerkiksi syysrypsistä saa hyvin proteiinia ja siitä on maan kasvukunnon kannalta hyötyä viljelyssä, kertoo Janne Rauhansuu.

Luomutuotannossa hyödynnetään suurelta osin omalla tilalla tai lähialueella tuotettua luomurehua. Keinolannoitteita ja torjunta-aineita ei käytetä. Monipuoliset viljelykasvit ovat hyväksi peltomaalle ja nimenomaan Suomessa on järkevä kasvattaa rehukasveja, kun suuressa osassa maata kasvukausi on liian lyhyt lähes kaikille ruokakasveille.

Luomuliitto vaatii, että proteiinipitoisten kasvilajikkeiden kehittämiseen kohdistetaan lisää tutkimus- ja neuvontaresursseja.

– Kiinnostaako kuluttajaa jatkossa yhä enemmän se, onko rehut tuotettu fiksusti? Kuinka moni valitsee kasviproteiinituotteita? Valitaanko halvin tuote vai halutaanko antaa mahdollisuus ekologisemmille tuotteille? pohtii Janne Rauhansuu, joka omalla maatilallaan tuottaa syysrypsiä ja palkokasveja niin ruoaksi kuin rehuksikin.

SuomiAreenan Mitä Suomi syö 2030? -paneelikeskustelun juontaa Vappu Pimiä ja panelisteina ovat Ilkka Alarotu (kaupallinen johtaja, S-ryhmä), Elina Heino (tuottaja, Kivijärven tila), Johanna Mäkelä (ruokakulttuurin professori, Helsingin yliopisto), Sirpa Pietikäinen (europarlamentaarikko) ja Aarne Schildt (tuottaja, Bosgårdin luomutila.

Lisätietoja:

Janne Rauhansuu, puh. 0500 533 408

Kutsu paneelikeskustelutilaisuuteen: http://www.luomuliitto.fi/suomiareena2017/

Janne Rauhansuu haastaa pohtimaan proteiinin tuottamista fiksusti.

Härkäpapu on proteiinipitoinen ja siitä voi tuottaa niin ruokaa kuin rehuakin.