Siementuotanto

Lisää siementuotantoa tarvitaan

Kuva: Esa Heinonen

Suomessa ei ole riittävästi kotimaista siementuotantoa. Luomutilat käyttävät paljon omaa siementä, mikä heikentää satotasoja kasvitautien ja siemenen taantumisen takia.

Toisaalta luomutiloilla käytetään paljon myös tavanomaista siementä, mikä ei ole hyvä vaihtoehto. Laadukkaan luomusiemenen tuottaminen on tarpeellista, jotta siemenessä yleistyvät luomutuotannossa hyödylliset ominaisuudet. Pidemmällä aikavälillä täytyy kehittää myös lajikkeita niin, että ne palvelevat paremmin luomutuotantoa.

Siementuotanto mahdollistaa tulon saamisen aiempaa laajemmilta aloilta, kun esimerkiksi kasvitiloilla saa nurmenkin tuotannosta siemenen myynnin avulla kunnollista tuloa. Siemenestä saatava hinta on useimpien kasvien kohdalla korkea ja kannattavuus yleensä huomattavasti muuta viljelyä parempaa. Kuluja toki tuo sertifioidun kantasiemenen ostaminen ja mahdolliset ylimääräiset viljelytekniset toimet, kuten tarkempi rikkakasvien torjunta.

”Luomuviljelijän kannalta olisi parempi, että geneettinen monimuotoisuus kasvilla on mahdollisimman suurta, jolloin kasvin stressinsietokyky on parempaa ja näin ollen myös viljelyvarmuus lisääntyisi. Lajikkeet, joiden kyky käyttää ravinteita monipuolisesti olisivat parempia luomuun. Tarvittaisiin lajikkeita, jotka pystyvät yhä paremmin kilpailemaan rikkakasvien kanssa ja kestävät monipuolisesti kasvitauteja”, toteaa Luomuliiton kasvintuotannon asiantuntija Erkki Vihonen Luomulehdessä 5/2017.

Kannattavaa tuotantoa

Kannattavuuden kehittämisessä olennaista on markkinointi ja yhteistyö. Luomuliitto edistää tiedonvaihtoa näihin liittyen erityisesti 2018 – kesäkuu 2019 toteutettavassa hankkeessa Tuottajaorganisaatioita luomusiemen- ja -puutarhatuotantoon. Hankkeessa tuotetaan mm. mallisopimuksia tuottajan avuksi sekä artikkeleita Luomulehteen ja nettisivuillemme.

Aiheista keskustellaan vuoden 2018 tapahtumissa – mm. Tampereella, Okra-messuilla sekä Luomupäivillä 2018.

Hanketta rahoittaa Maa- ja metsätalousministeriö / Ruokaketju.

Tapahtumia

Luomulehdessä