Seppo Lohtaja palkittiin luomun edelläkävijänä

Luomutuotantoa kehitetään jatkuvasti yhä ekologisemmaksi ja eettisemmäksi tuotantotavaksi. Suomessa tuotantotapa alkoi saada merkittävämmin huomiota 1980-luvulla ja silloin näkyvänä keulahahmona toimi varsinaissuomalainen Seppo Lohtaja. Luomuliiton puheenjohtajana hän toimi vuonna 1988 ja ehti tehdä vaikuttavaa edunvalvontatyötä.

Luomuliitto palkitsi Lohtajan luomun eteen tehdystä työstä Luomupäivien gaalassa keskiviikkona 16.11. ja Lounais-Suomen luomuyhdistys palkitsi samalla uraa uurtaneen puutarhatuottaja Terhi Linjoksen.

dsc03395

Seppo Lohtaja näkee luomussa merkittävän mahdollisuuden sitoa hiiltä peltomaihin, pois ilmakehästä.

Seppo Lohtaja on tuonut maatalouden ympäristöasioita esiin mm. TV:ssä ja lehtiartikkeleissa. Monille jäi mieleen, kun Lohtaja TV:n Avoin kanava –ohjelmassa vuonna 1978 hän pääsi haastamaan Kemiran edustajat, jotka toivat esiin yksipuolista kuvaa keinolannoitteiden hyödyistä. Lohtaja sai yleisön sympatiat, vaikka Kemira jatkoikin mainoskampanjaansa.

Nykyään Yaran lannoitevalikoimaan (aiemmin osa Kemiraa) kuuluu myös luomuun sopivia lannoitteita ja kierrätyslannoitteet ovat suuren kiinnostuksen ja tuotekehittelyn kohteena.  Luomutuotannon menetelmät hoitaa maan ravinnetasapainoa ovat viime vuosina saaneet suurta kiinnostusta osakseen myös tavanomaisien maataloustuottajien keskuudessa.

Suomalaisen maatalouden ympäristökäytännöt ovat saaneet tuekseen kansainvälistä tietoa mm. Seppo Lohtajan Ruotsi- ja Saksa-yhteyksien myötä. Viroon päin hän on taas vienyt suomalaista luomuosaamista ja etelänaapurin tuotanto onkin kehittynyt viime vuosina hyvin.

Tänä vuonna Lohtaja on perännyt ilmastokeskusteluun maaperän hiilensitomisvaikutusten esille tuomista. Nykyisin eläkkeellä oleva Lohtaja innostui ekologi Allan Savoryn lähes puolitoista miljoonaa katselukertaa Youtubessa keränneestä Ted Talksissa: Näin estämme aavikoitumisen ja kumoamme ilmastonmuutoksen.

Lisätietoja:

Suomeksi tekstitetty Allan Savoryn puhe maaperästä ja ilmaston muutoksen ehkäisystä.

Haastattelupyynnöt:

Seppo Lohtaja, puh. 050 555 7976