Asiantuntija vastaa

Saatavuus ja hinnat?

Erityisesti syksyllä tulee paljon puutarhatuotteiden ostajien tai jalostajien kyselyjä luomuvihannesten saatavuudesta tai hinnoista ja edelleen moni kokee vaikeana selvittää, mistä tuotteita löytäisi?

Mitään yhtä tietokantaa asiasta ei ole, mutta seuraavien tahojen kautta päästään usein jo aika pitkälle. Erinomainen apuväline on www.aitojamakuja.fi sivusto, josta voi hakea erikseen myös luomutuotteita. Lisäksi voi kysyä tietysti kysyä tukuista. Tarvittaessa myös Luomuliiton asiantuntijoilta voi kysyä, mistä päin tuotteita kannattaisi alkaa kysellä.

Toinen askarruttava kysymys viljelijöiden puolelta on tuotteiden hinta. Melko helppo keino on käydä tekemässä kierros marketissa laadukkaalla vihannesosastolla. Kannattaa muistaa, että jos tuotteet myydään suoramyyntinä, hinnan pitäisi olla lähellä markettien hintoja, mutta jos on tarkoitus myydä suurempia eriä, tukkumyyntinä viljelijän saama hinta on selvästi alempi.

Suurempien erien myynti esim. jalostukseen neuvotellaan erikseen ja siellä hinnat ovat useimmiten selvästi tuoremarkkinahintoja alhaisemmat. Kansainvälisesti hyvä vertailupaikka on www.amazon.de verkkokauppasivusto, josta löytyy Bio-Gemüse haulla tuhansia luomutuotteita hintoineen.

Puutarhatuotannon asiantuntija Mikko Rahtola, puh. 040 573 4791

Kysy sinäkin – ilmaiseksi! Lisää asiantuntijoista täällä.

Tämä kysymys ja vastaus myös Luomulehdessä. www.luomulehti.fi

Palveluja ja toimintaa tuotantosuunnittain.